RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ja til rushtidsavgifter

Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Å kjøre bil i rushtiden er ekstremt dyrt for fellesskapet, og det er rimelig at bilistene betaler ekstra.

To saker rikspolitikerne kvier seg for å ta tak i er rushtidsavgift og kommunesammenslåinger.

De ønsker seg større og mer slagkraftige kommuner, men tør ikke bruke den statlige makten fordi det er upopulært lokalt der velgerne bor.

Litt i samme gate er spørsmålet om ekstraavgift for å kjøre bil i rushet inn til de store byene. Et åpenbart økonomisk og miljømessig fornuftig tiltak, men rikspolitikerne nøyer seg med å spille ballen tilbake til lokalpolitikerne - og i mange tilfeller langt opp på tribunen.

Blant de store partiene er det bare Frp som sier bom nei til rushtidsavgift. De andre er mer eller mindre for, men tar forbehold om at spørsmålet må bestemmes lokalt.

Standpunktet hadde vært fornuftig hvis veibygging også ble bestemt og finansiert lokalt, og hvis man mente at Norges miljøforpliktelser burde overlates til lokalpolitikerne.

Slik er det ikke, og unnfallenheten tyder mer på feighet og mangel på vilje til å legge seg ut med en stor velgergruppe - bilistene.

En undersøkelse Aftenposten gjengir i dag viser at hver tredje arbeidstaker lett kan flytte på sin arbeidstid og unngå å kjøre i rushtiden. Noen er avhengig av bil i jobben eller for å løse familiens tidsklemme, men de aller fleste som stamper i kø på Mosseveien, E6 eller E18 inn til Oslo gjør det av bekvemmelighetshensyn.

Velgere aldri så mye; disse bør betale ekstra for sitt forbruk av fellesskapets verdier.

I Stockholm har man innført et system med veiprising, hvor det er billigere å passere bommene de fleste tider av døgnet - men dyrt i rushtiden. Erfaringen er 22 prosent mindre biltrafikk i rushet, og 14 prosents reduksjon i CO2-utslippene .

Norge er en miljøversting som en av verdens største oljeeksportører og uten reell vilje til å gjøre stort annet enn å diskutere om klimaforandringene er menneskeskapt (i motsetning til å diskutere hva som bør gjøres for å få dem ned).

Vi kan ikke fortsette å bruke milliarder av kroner på å fjerne flaskehalser de få timene hvor det er rushtid - både av miljøhensyn, av hensyn til samfunnets fellesmidler, og ikke minst for å fjerne tidstapet for alle som stanger i køen.

Svaret er å gjøre det dyrere å kjøre i rushtiden, og sette ned prisene ellers.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere