RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jakter på svar etter togkatastrofe i Canada

Foto: Paul Chiasson (Reuters/NTB scanpix)
Togkatastrofen i Quebec framstår fremdeles som en gåte, og politiet håper å snart kunne trappe opp jakten på svar. Fem personer er bekreftet omkommet, mens rundt 40 er savnet.

Lac-Megantic (NTB-Reuters-AFP): Det tok over et døgn å slukke flammene etter at et tog med 72 vogner fulle av råolje sporet av midt i sentrum av småbyen Lac-Megantic.

- Alle flammene er nå slukket. Vi greide det, sier brannsjef Denis Lauzon på en pressekonferanse natt til mandag norsk tid.

Men det har ikke vært mulig for politiet å undersøke deler av sentrum rett og slett fordi det har vært for farlig å oppholde seg der. Titalls godsvogner, noen av dem ødelagt, ligger omkring på ulykkesstedet.

- Området er fremdeles utrolig farlig. Brannvesenet har av sikkerhetshensyn ikke tillatt oss å slippe inn. Vi får se hva vi får gjort i dag, sa polititalsmann Benoit Richard mandag.

Det er også ventet at dødstallet vil stige betraktelig etter hvert som letingen etter ofre kan komme skikkelig i gang.

«Krigssone»
Hele bykjernen i småbyen i provinsen Quebec ble dekket av ild da fire tankvogner eksploderte.

Hver av vognene inneholdt 113.000 liter råolje.

Ulykken førte til enorme ødeleggelser i sentrum av den lille byen 250 kilometer øst for Montreal.

Rundt 2.000 mennesker måtte flykte fra hjemmene sine, og statsminister Stephen Harper beskriver området som en krigssone.

Svært få mennesker fikk behandling ved sykehus, noe som kan tyde på at de som ble rammet av eksplosjonene enten kom seg i sikkerhet eller døde.

- Det er en svart-hvitt-situasjon, sier helseminister Rejean Hebert.

Lite håp
Blant innbyggerne i Lac-Megantic er det også lite håp om å finne overlevende.

- Vi er rimelig sikre på at min kjærestes kusiner er døde nå. Det har bare ikke blitt bekreftet ennå, sier Ghislain Bisson, som så på TV da toget sporet av lørdag kveld.

Ingen av de døde er så langt blitt identifisert.

Levningene av de fem som er funnet, blir sendt til Montreal for identifisering, opplyser lokale myndigheter.

Hardt rammet
Tragedien har rammet den lille byen med bare 6.000 innbyggere hardt.

- Jeg håper for Guds skyld at ikke et eneste tog av denne typen passerer gjennom byen vår igjen, sier han til Reuters.

Foruten at det skranglet noe høyere enn ved togpasseringer ellers, fikk innbyggerne ikke noe forvarsel om ulykken som skulle etterlate sentrum av byen i ruiner.

Dersom ingen av de savnede blir funnet i live, har Lac-Megantic blitt offer for den verste ulykken i Canada siden en flystyrt kostet 64 mennesker livet i Chilliwack i British Columbia i 1956.

Vaktskifte
Før ulykken sto toget parkert på grunn av et vaktskifte, ifølge visepresident Joseph McGonigle i Montreal, Maine and Atlantic Railway.

Det er fortsatt uklart hvordan det førerløse toget satte seg i bevegelse ned mot byen.

Lokomotivføreren skal ha stengt av fire av de fem lokomotivene på toget, hvilket er standard prosedyre, ifølge selskapets styreleder Ed Burkhardt.

Men på ett eller annet vis skal også det femte lokomotivet ha blitt slått av, noe som fører til at bremsetrykket etter hvert faller, sier Burkhardt til Toronto Star.

I tillegg skal det ha vært brann i en del av toget etter at det ble parkert fredag kveld, og det lokale brannvesenet var tilkalt for å få slukket flammene.

Det er ikke kjent om dette har noen forbindelse til den påfølgende katastrofen.

Hver tank rommer mer enn 100.000 liter råolje. Fire av tankene eksploderte da toget sporet av, og eksplosjonen var så kraftig at flammer ble slynget mer enn 100 meter opp i lufta.

Flere bygninger er fullstendig ødelagt, deriblant Musi-Cafe, et bibliotek og flere butikker. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere