Japansk øl til barna

Nå er det greit for barn å drikke øl. Ølet har mottoet «Selv barn klarer ikke livet, hvis de ikke tar en drink.»

(SIDE2): Nå ser det ut til at vi har kommet til det nivået hvor man har en barneutgave for alle voksen produkter. Til og med øl.

Øl for barn
I japan når trenden med å nå barn så tidlig som mulig når det gjelder reklame, nye høyder. En Japansk produsent har laget en øl uten alkohol for barn. Ølet har mottoet «Selv barn klarer ikke livet, hvis de ikke tar en drink.»

Går for yngre målgrupper
Reklameindustrien går etter yngre barn når det gjelder å få de til å bruke mer penger på ting enn tidligere. Barn mellom åtte og tretten er en stor kjøpegruppe og nettopp derfor blir mye av markedsføringen rettet direkte mot barna. Dette kan få ulemper mener forskere og psykologer. Men for industrien betyr det mer penger i kassa.

- Vårt mål er å få kunden til å kjøpe produkter så lenge som mulig, gjerne gjennom hele livet, sier Anthony Macaluso en talsmann for firmaet Single Touch Interactive til ABC News.

Trender øker presset
Nye trender legger økt press på foreldrene. Barn vil herme etter voksne og gjerne ha de samme tingene. Forskjellen på foreldre idag og tjue år tilbake er stor. Foreldre idag er hippe og kule, og dermed vil barna også være som foreldrene. Noe som fører til økt kjøpepress.

- Dagens barn blir både sett og hørt, sier Paul Kurnit ved KidShop, et markedsføringsselskap spesielt rettet mor unge.

Vokser opp for fort?
Trenden kan føre til at barna vokser opp for fort. Ifølge psykologer kan det å behandle barn som voksne, få uheldige bivirkninger for både barna og voksne.

- En av de mest grunnleggende feilene foreldre gjør når det gjelder barneoppdragelse, er å tro at barnet er en miniature voksen sier Prof. Lou Aynard, en psykolog ved Family Outreach Network.

- Barnet er nemlig ikke voksent, sier Aynard.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.