*Nettavisen* Nyheter.

Jarle Trå langer ut mot Dagbladet

Foto: (Faksimile Dagbladet)

Hevder at avisens «sannhet» ikke stemmer med virkeligheten.

På neste møte til Pressens Faglige Utvalg (PFU) den 9. mars skal en klage fra den kjente klatreren Jarle Trå, som feilet da han skulle gå opp Mount Everest uten oksygen, mot Dagbladet.

Klagen gjelder en bredt anlagt og kritisk reportasje i Dagbladets faste lørdagsmagasin om redningsaksjonen som ble iverksatt.

Med tittelen «Sannheten om dramaet» på avisens førsteside omtalte reportasjen kritikken de tre nordmennene som var involvert i redningsaksjonen, rettet mot utenriksdepartementet i ettertid.

- Feilaktige påstander
Jarle Trå mener at Dagbladet skulle ha utvist større hensyn og ventet med å publisere reportasjen til han selv var frisk nok til å bidra, ettersom avisen var klar over at hans tilstand var svært redusert. Han hevder han ikke visste at kritikken i artikkelen skulle gå mot han, men at det gjaldt kritikk som nordmennene hadde reist mot utenriksdepartementet. Trå påpeker også at han aldri ble kontaktet direkte for intervju eller kommentar av avisen, og at det fremsettes en rekke feilaktige påstander. Trå klager også på kildebruken og førstesidens tekst og bilder, ifølge Norsk Presseforbund.

I sitt siste tilsvar oppsummerer klageren femten punkter hvor han mener Dagbladet har brutt god presseskikk, ifølge Journalisten.

Sammen med Trå har også Stein R. Grønnerøe, en av de tre nordmennene som var involvert i redningsaksjonen, og som er intervjuet i reportasjen, klaget på reportasjen. Han mener at artikkelen inneholder masse faktafeil og at det ikke er utvist opplysningskontroll.

Dagbladet avviser
Dagbladet mener at de har tatt hensyn nok til Trå, noe som var grunnen til at de ikke kontaktet ham direkte, men via andre som formidlet spørsmål og ønske om Trås medvirkning.

Dagbladet påpeker dessuten at redaksjonen også tilbød seg å komme til ham og lese opp hele reportasjen. Dagbladet mener de har kontrollert informasjonen bra nok og at reportasjen er «bred og åpner for lesernes egne refleksjoner». De avviser klagen til Grønnerøe og kan ikke se at det er påstander som utløser imøtegåelsesretten og at han ikke har fått kommet til orde.

Funnet forfrossen
Det var i mai 2009 at Jarle Trå skulle bli den første til å nå toppen på Mount Everest uten oksygen. Men forsøket viste seg å bli kostbart.

Trå ble funnet sterkt nedkjølte i 8.300 meters høyde, av to sherpaer. Sherpaene hjalp nordmannen ned til Advanced Base Camp i 6.400 meters høyde, der norske klatrekolleger ventet. De fikk ham på sykehus i Katmandu. Han måtte senere amputere tærne og ytterste ledd på fingrene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.