RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Linda Olaussen Larsen er oppgitt og forbannet over useriøse aktører. (Foto: Privat)
Linda Olaussen Larsen er oppgitt og forbannet over useriøse aktører. (Foto: Privat)

«Jeg blir så forbanna over slike firma. Det er bare tull og fanteri»

Sist oppdatert:
Larsen mener fakturaen hun fikk er et useriøst forsøk på å lure folk til å betale.

(AN.NO): Tirsdag mottok Linda Olaussen Larsen en faktura fra selskapet Onlineopplysningen.no.

Der blir firmaet hennes Linda Larsens Trel Broderier bedt om å betale 5.990 kroner.

Problemet er at Linda ikke har noe kundeforhold til Onlineopplysningen.no, skriver an.no.

- Lureri

Larsen stiller seg uforstående til fakturaen som hun mener er et useriøst forsøk på å lure folk til å betale.

- Jeg blir så forbanna over slike firma, bare tull og fanteri, skriver Larsen på sin facebookside.

Det er ikke første gang hun har vært borti lignende henvendelser. På det som ser ut som en ordinær faktura, ser man i feltet merket "betalingsfrist" at det er påført "reg.frist". I dette tilfellet står det både "betalingsfrist" og "reg.frist".

- De tjener vanvittig med penger, de satser på at bedrifter bare betaler fakturaene blindt, sier Larsen til an.no.

Titalls klager hver uke

Hun er på langt nær den eneste som er utsatt for det som kan oppfattes som uforståelige fakturaer fra Onlineopplysingen.no.

30. juni i år meldte tv2.no at rundt ti norske kommuner har betalt etter å ha mottatt en giro fra Onlineopplysningen.

Øyvind Waardal, support- og informasjonsansvarlig i Trygg Handel, sier til dinside.no at de mottar et titalls klager hver uke på Onlineopplysningen.no.

- Alle som har et organisasjonsnummer er potensielle mottakere for denne typen tilbud, sier Waardal.

Det har ikke lyktes an.no å komme i kontakt med Onlineopplysningen AS.

Men overfor dinside.no sakundeansvarlig Christer Fossum i mai i år at det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav.

- Tilbudet har en registreringsfrist som bedrifter kan benytte seg av om de ønsker det. De som ikke benytter seg av tilbudet blir automatisk slettet i vårt system, sier Fossum til dinside.no.

Forsøkt lurt tidligere

Linda Olaussen Larsen har også tidligere opplevd det hun oppfatter som svindelforsøk.

Sist gang Larsen opplevde lignende mottok hun også inkassovarsel for "regningen". Dette var riktignok fra et annet firma enn det som omtales her.

- Jeg ringte til inkassobyrået deres. og opplyste om hvordan de drev på. Etter det var ikke firmaet kunde hos inkassobyrået lenger, sier hun.

Les flere saker fra Avisa Nordland her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere