Gå til sidens hovedinnhold

- Jeg trodde først at det var en spøk, så begynte jeg å gråte

– Dersom det skulle skje en brann, så ville jeg sikre meg at jeg i hvert fall hadde dette i bankboksen, forteller Hilde Hagavei til Avisa Nordland.

I høst fikk hun sjokkmeldingen fra banken: Bankboksen hennes, med alt det svært personlige og verdifulle innholdet, var destruert av banken.

Arvegull
I denne bankboksen hos Nordea i Bodø hadde hun oppbevart arvesmykker som hun forteller var cirka 100 år gamle. Som har gått i arv i flere generasjoner.

– Her hadde jeg lagt dåpsskjeen jeg fikk i dåpsgave, forlovelsesringen til mine foreldre, gulløredobbene jeg fikk i konfirmasjonsgave, forteller hun.

Hagavik hadde også lagt flere minnepenner med bilder av barna da de var babyer. Og hun forteller om regnskapsdokumenter og andre viktige dokumenter.

– Jeg hadde også lagt med tegninger av min mors hus som gikk med i raset på Finneidfjord i 1996.

Sjokkbeskjed
Tidligere i år fikk Hilde Hagavei beskjed om at alle bankboksene i Nordea i Bodø skulle destrueres.

– Jeg fikk et brev om dette, sier hun.

Hagavei tok da kontakt med banken og fortalte at hun hadde mistet nøkkelen til bankboksen.

– Det var ikke noe problem, fikk jeg beskjed om, men så hørte jeg ikke noe mer, sier Hagavei.

Når hun så tar kontakt med banken i sommer, hørte hun ikke noe før i september. Da kom sjokkbeskjeden:

Trodde det var spøk
– Jeg fikk beskjed om at de hadde destruert bankboksen, forteller Hagavei.

Hun forteller om sterke følelser den dagen.

– Jeg trodde først det var en spøk. Jeg ble lei meg og begynte å gråte, og jeg ble sint.

– Jeg trodde dette var det sikreste stedet jeg kunne ha dette plassert. Om huset skulle brenne, så ville jeg i hvert fall ha det lille som jeg har etter mamma, og de tingene som er helt uerstattelige. Dette skulle jo være det sikreste av det sikreste, sier Hagavei.

Bytte bank
For 14 dager siden fikk hun utbetalt erstatningen fra banken.

– Jeg begynte å gråte i telefonen med banken, og ba dem bare overføre pengene. Jeg har fått 100.000 kroner. Dette er bare tall for banken. For meg er det en så stor affeksjonsverdi, at jeg har veldig vanskelig for å kunne måle dette i penger. Men hva er egentlig 100.000 kroner i dag? spør Hagavei og fortsetter:

– Det er nesten bare en fornærmelse. Dette er smykker og eiendeler som skulle gå i arv. Det er bilder av barna mine som jeg ikke får igjen. Banken kan ikke ha noen peiling på hvor mye dette betyr for meg, sier Hilde Hagavei og avslutter:

– Nå ønsker jeg bare å bytte bank.

– Det er et utdøende produkt.

Regionsjef Brynjolv Anke i Nordea bekrefter at han kjenner til denne saken, og at bankboksen, med innhold, er destruert – altså ødelagt og borte.

– Innholdet er tapt. Dette er en trist og lei sak, og vi er fryktelig lei oss, sier Anke til Avisa Nordland.

Han opplyser om at Nordea har avviklet bankboksene ved mange kontorer. Også i Bodø.

– Det er et utdøende produkt. Bankbokser blir mindre og mindre brukt, rett og slett, sier Anke.

Strenge rutiner
Han forteller videre at Nordea har strenge og faste rutiner, som skal følges, i slike saker.

– Vi har en rutine der kunden skal få et skriftlig varsel. Hører vi ikke noe, sender vi et brev til. Og dersom kunden ikke responderer på brevet, skal kunden ringes opp. Og dersom det er en ikke avhentet boks, eller at nøkkelen mangler, så borres boksen opp, i påsyn av flere. Og eventuelt innhold skal tas vare på, sier Anke.

– Men dette har ikke skjedd her?

– Nei. Her har en bankboks med innhold blitt forvekslet med en tom bankboks, og blitt destruert. Det har skjedd en menneskelig svikt, men akkurat hvor denne svikten har skjedd, ønsker jeg ikke å kommentere nærmere, sier Anke.

– Det skal bare ikke skje

– Og hvordan kunne noe slikt skje?

– Det er også det første spørsmålet jeg selv har tenkt på i denne saken. Det skal bare ikke skje. Det skal være trygt å bruke bankbokser, og dette er noe kundene skal kunne stole på, sier Anke.

Banksjefen sier han ikke kjenner til et lignende tilfelle hos Nordea, verken i Bodø eller andre steder.

– Jeg har ikke hørt noe om at dette har skjedd med flere kunder hos oss. Dette er en sak som er blitt rapportert inn sentralt i Nordea og en sak som blir sett veldig alvorlig på i vårt system, sier Anke.

50 prosent høyere enn taksten på innholdet

Han bekrefter også at kunden har fått erstatning.

– I utgangspunktet er dette mellom oss og kunden, men ettersom kunden selv har opplyst om dette, så kan jeg kommentere det:

– Vi har gitt en erstatning som er 50 prosent høyere enn taksten på verdien av innholdet i boksen. Dette er basert på opplysninger fra kunden og en vurdering tatt av en objektiv tredjepart. Erstatningen er gitt etter nøye vurdering og i samarbeid med et kundeombud hos oss, og er sett på som en fair erstatning som er betydelig høyere enn taksten, sier Brynjolv Anke og legger til:

– Men det er affeksjonsverdier og følelser her, og dette er selvsagt veldig vanskelig å måle i penger. Igjen; vi er fryktelig lei oss for dette.

Les flere saker i Avisa Nordland her.

Reklame

Halv pris hos Ferner Jacobsen

Kommentarer til denne saken