- Jeg tjener bedre på å kjøre pirat i helgene, enn på den der butikkjobben jeg har i hverdagene. Rekorden er 3.300 kroner på en helg, sier en 20-åring fra Bergen vest til BA.

Les også Nettavisens reportasje om Piratsjåfører i Oslo: - Sjåføren kan være voldtektsdømt

MANN (18): - SOSIALT
En 18 år gammel mann fra Fana forteller at han satt på med en kompis som kjørte natt til tredje juledag.

Selv har han ikke fått sertifikatet ennå, men sier han er med kompisene som kjører mot betaling omtrent annenhver helg.

- Det går jo ikke busser. I natt kjørte vi 16 turer, men vi kjører bare venner og bekjente, sier han.

Han anslår at man må betale 100 kroner per hode for å bli kjørt fra sentrum til Åsane.

- Det er jo en helt grei pris. Det er sosialt også, så vi gjør det ikke bare for pengene, insisterer han.

Tips til relaterte saker i andre deler av landet? Kontakt Nettavisens journalist her!

- VOLDSOMT MANGE RINGTE
En 20 år gammel mann fra Bergen la ut telefonnummeret sitt på en kjøregruppe på Facebook andre juledag. Han forteller at responsen var voldsom.

- Telefonen ringte cirka hvert andre minutt fra klokken 0200 til 0300, sier han til BA.no.

20-åringen forteller at han har kjørt hver helg siden han fikk sertifikatet for tre måneder siden.

- Gjør du det på grunn av pengene?

- Ja, det jo for å tjene litt ekstra.

KVINNE (18): - FOLK HOPPER INN I BILEN

Flere av de unge sjåførene BA har snakket med forteller at fremmede hopper inn i bilen deres dersom de står stille i sentrum.

- Jeg kjører mest folk jeg kjenner, men av og til hopper noen inn i bilen til meg hvis jeg står og venter på grønt lys ved Festplassen, sier en 20-åring.

Dette kjenner en 18 år gammel kvinne fra Sotra seg godt igjen i.

- Jeg slipper ikke fremmede inn i bilen min, og pleier bare å si ja til folk jeg kjenner. Men når jeg står og venter i Bergen sentrum, er det mange som kommer bort og forventer at du skal kjøre dem. Det er litt ekkelt, så jeg låser alltid døren, sier hun.

MANN (20): - HAR MED BALLTRE
En 20 år gammel mann fra Bergen vest forteller at han har et balltre med seg når han kjører pirattaxi. Forklaringen han gir er at «det kan bli litt farlig».

- Jeg har måttet rive folk ut av bilen, så derfor er det best å bare kjøre folk du kjenner. Men jeg kjører også ukjente. Flere ganger har folk bare kastet seg inn i bilen min når jeg har stoppet på rødt lys i sentrum. En gang var det en full mann som bare satt seg inn og forlangte å bli kjørt til Loddefjord. Da gjorde jeg det bare. Han bladde opp 700 kroner da vi kom frem, og var storfornøyd. De fleste helgene går det helt fint, og jeg får feitere lommebok, forteller 20-åringen.

20-åringen anslår at han tar 125 kroner per hode for en tur. Han anslår at det blir dyrere hvis det er flere passasjerer, og dersom turen går utenfor Bergen kommune.

- Noen jenter tilbyr å vise puppene sine eller gi en blowjob for å komme seg hjem, men jeg vil heller ha penger, sier han.

- 3000 KRONER PÅ EN HELG
- Jeg pleier å kjøre når jeg har lite penger til bensin og har brukt lønnen. Jeg kjører kun venner og bekjente, sier annen 20 år gammel mann til BA.

Også han tar betalt ut i fra hvor langt han skal kjøre og hvor mange som skal sitte på.

- Natt til 27. desember tjente jeg rundt 2.000 kroner på en kveld. Det var greit, det.

Han forteller videre at han kan håve inn rundt 3.000 kroner på en god kveld. Det er rundt 15 turer, anslår han

- Kjører du kun etter avtale, eller plukker du opp tilfeldige i byen også?

- Nei, jeg plukker ikke opp folk i byen. Da er risikoen høyere for å bli tatt av politiet, sier han.

De fleste unge piratsjåførene BA har snakket med, synes å tro at virksomheten er innenfor lovens grenser dersom de bare frakter venner og bekjente.

- Hva tenker du om at det du driver med er ulovlig?

- Det er ikke ulovlig å kjøre venner. Man har ikke lov til å kreve penger, men hvis de vil gi deg det må det være greit. Det er slik jeg har forstått lovgivningen, sier han.

POLITIET: - LOVEN ER KRYSTALLKLAR
Politioverbetjent Bengt Angeltvedt i patruljeseksjonen sier det motsatte: At man ikke kan ta betalt for å kjøre venner, kjente eller andre som trenger transport via for eksempel Facebook.

- Det står i loven: Du kan ikke drive transport mot betaling. Man kan gjerne kjøre venner, men da kan du ikke ta penger for det, sier han.

Angeltvedt sier at natt til 27.desember var rolig for politiet.

- Det har vært stille og rolig hele julen. Det var god tilgang på drosjer natt til fredag. Jo bedre tilganger er for lovlig transport, jo dårligere blir markedet for dem som kjører ulovlig, sier han .

PIRATENE: - IKKE NOK TAXIER
BA har den siste tiden skrevet flere artikler om piratkjøring i helgene. En av 20-åringene sier at han kommer til å være mer forsiktig nå når fokuset er rettet mot virksomheten.

- Men det er jo ikke nok taxier til alle i denne byen, avslutter han.

Han får støtte fra en annen ung piratsjåfør, som også sier at han tjener gode penger på virksomheten.

- At det var nok taxier ute andre juledag er bullshit. Folk sto i kø hele natten og var dritsure, så det var en del penger å tjene da også. Jeg pleier å kjøre ganske ofte. Det er vanskelig å la være når man fort kan tjene 3.000 kroner på en lørdag. Jeg begynte med en gang jeg fikk lappen - det var førsteprioritet for å tjene inn igjen alle pengene jeg hadde brukt på kjøretimer og sånn, hevder han.

35 ANMELDT I 2013
Som BA har skrevet tidligere mener politiet at omfanget av ulovlig kjøring har økt i senere tid.

Likevel er det bare 35 personer som er blitt anmeldt etter yrkestransportloven i 2013.

- Første gang de blir tatt, vanker det et forelegg på 8000 kroner. Neste gang klipper vi skiltene, og gir et forelegg på 10.000 kroner. Blir en tatt en tredje gang, inndrar vi bilen og belønner med 12.000 i bot. Hvis de nekter å betale, må saken dras inn for retten, og da vil det bli enda dyrere, sier politioverbetjent Angeltvedt.

MANN (27) FRIKJENT
I 2008 ble en 27 år gammel mann frikjent i en pirattaxi-sak.

Ifølge NRK , som omtalte dommen fra Jæren tingrett, er forutsetningen for å dømmes for piratvirksomhet at man har rettet et tilbud om transport til allmennheten.

Retten begrunnet frifinnelsen av 27-åringen med at det er rimelig tvil om at kjøreturen faktisk var en vennetjeneste.

Det var NRK Rogaland som omtalte dommen. BA er ikke kjent med om den ble anket til lagmannsretten.

§ 4 Løyve for persontransport med motorvogn:

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.

(2) Løyve kan tildelast den som har a) god vandel, b) tilfredsstillande økonomisk evne og c) tilstrekkeleg fagleg kompetanse.

Les flere saker fra Bergensavisen