*Nettavisen* Nyheter.

Jesus som klassekriger

Foto: Andres Kudacki (AP Photo)

- En revolusjonær, jødisk nasjonalist, ifølge ny bok.

16.07.13 10:24

I en ny bok aragumenterer Reza Aslan, professor i kreativ skriving med bakgrunn fra religionsstudier, for at Jesus var langt mer menneskelig enn han blir fremstilt i Bibelen.

Salon.com skriver at boken med tittelen «Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth» argumenterer for at Jesus sannsynligvis forventet å bli konge:

«Aslans Jesus er en bonde fra provinsen som ble en omreisende predikant og opprører, skriver det amerikanske nettstedet, «en revolusjonær jødisk nasjonalist» som ville kaste ut de romerske okkupantene og styrte den velstående og korrupte jødiske prestekasten. Dessuten, i det kuppet var gjenomført, forventet sannsynligvis Jesus å bli konge».

Korsfestet politiske fanger
Forfatteren peker også på at korsfestelsen var en straff romerne forbeholdt politiske fanger, og at de som hang på korsene ved siden av Jesus ikke var «tyver» slik feilaktige oversettelser har gitt intrykk av, men heller betyr noe i retning av «opprører-banditt».

Aslan mener også at plaketten «Jødenes Konge» som ble hengt på Jesu kors ikke var ment som spott, men heller for å beskrive hans forbrytelse; å titulere seg Konge eller Messias ble oppfattet som en forredærsk erklæring som gikk mot romernes og tempelets autoritet.

«Absurd» om Pilatus
En annen etablert sannhet om Jesus, at Pontius Pilatus skal ha toet sine hender for ikke å hisse opp de jødiske lederne som krevde Jesus henrettet, avfeies av Aslan som «absurd, på grensen til komedie».

Dette fordi den historiske skikkelsen Pontius Pilatus aldri viste annet enn forakt for jødene og dømte hundrevis av politiske dissidenter til korsfestelse uten å nøle, skriver Salon.com.

Paulus´ tolkning enerådende
Forestillingen om Jesus som Guds inkarnerte sønn på jorden stammer ifølge Reza Aslan fra Paulus. Dette synet på Jesus skal ifølge forfatteren ha gått på tvers av oppfatningen til Jesus´ innerste krets.

Grunnen til at Paulus´ syn på Jesus som Guds sønn ble enerådende er ifølge Aslan at tempelet, Jerusalem og innbyggerne ble ødelagt og drept i år 70 e. Kr.

Dermed ble Jesu lære frikoblet fra jødedommen og blandet med ideer fra hellenistisk filosofi.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.