Gå til sidens hovedinnhold

Jobber med berging av lasteskip - risiko for kantring

Deler av lasten har falt av på havaristen Eemslift Hendrika.

Det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika har rundt 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord. Det er fare for at det vil kantre, og da vil drivstoffet lekke ut i sjøen. Kystverket er i tett dialog med rederiet om berging, men det dårlige været i området gjør bergingsaksjonen vanskelig.

– Skipet driver fortsatt, og befinner seg 40–50 nautiske mil vest for Ålesund. KV Sortland er fortsatt på stedet. De er Kystverkets øyne og ører. Det er 15–18 meters sjø, samt vind på 18–20 meter i sekundet fra nord. Dette gjør det umulig for Kystvakten å gjøre noe annet enn å observere, melder Kystverket tirsdag kveld.

Tirsdag ble det forberedt hvilke ressurser som trengs dersom det blir behov for en oljevernaksjon.

Se de dramatiske bildene fra evakueringen under:

Slepebåter på vei

Klokka 18 tirsdag kveld opplyser Kystverket at det kan ta drøyt et døgn før det 5.460 tonn store fartøyet driver inn mot land og kan grunnstøte.

– Per nå er det drøyt et døgn til det kan inntreffe, men det er sannsynlig at det vil bli koblet opp et slep før det. Kystverket vil i tilfelle eskortere slepet med KV Sortland, og sette egne loser om bord på slepefartøyene når det er mulig, skriver Kystverket.

Tirsdag kveld går to slepebåter ut fra Bergen og Kristiansund med kurs for havaristen. Disse skal etter planen være framme ved 3-4-tiden natt til onsdag.

Dersom været tillater det, vil personell bli satt om bord for å feste slepetau. Skipet skal så etter planen trekkes inn til land.

Iverksatte egne tiltak

Klokka 11 meldte Kystverket at rederiet lager en plan for berging. I tillegg har Kystverket iverksatt egne tiltak for at skipet ikke skal komme inn til kysten.

Hovedfokuset er å stabilisere skipet slik at det ikke synker, og passe på at oljen ikke slippes ut i havet, het det i Kystverkets oppdatering tirsdag formiddag.

Klokka 11 befant lasteskipet Eemslift Hendrika seg 13 mil nordvest for Ålesund.

Det var høye bølger i området, opp mot 12 meter, viste varselet for bølgehøyder fra Barentswach.

En video fra HRS Sør-Norge viser evakuering av mannskapet. Cirka klokka 12 ble åtte av mannskapet evakuert til land av redningshelikopter. Cirka klokka 20.10 ble de resterende fire heist opp av SAR Tampen etter å ha hoppet i sjøen.

Hele mannskapet om bord i det nederlandske lasteskipet var dermed berget i land, og skipet var natt til tirsdag i drift etter at det mistet motorkraften.

Kystverket håper tirsdag at været skal løye tilstrekkelig til at de kan få stabilisert lasteskipet som nå er i drift uten motorkraft 13 mil nordvest for Ålesund.

Lasteskipet Eemslift Hendrika sendte mandag formiddag ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside. Sent samme dag mistet skipet all motorkraft og har vært i drift siden.

Tirsdag formiddag er kystvaktskipet Sortland på vei ut til lasteskipet, som ledd i arbeidet med å hindre skipet i å synke.

Har hyret bergingsselskap

Det skal være satt ut slepeliner akterut på fartøyet som kan brukes til å stanse driften og stabilisere det, ifølge beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket.

– Værforholdene der ute er ekstreme nå, men det er meldt litt roligere vær utover i dag. Vi håper at dette skal gi oss en mulighet til å forhindre at fartøyet synker, sier han til NRK.

Samtidig har rederiet hyret det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage, som også jobber med å iverksette tiltak for å håndtere havaristen, opplyser han.

Driver mot Stad

Skipet driver sørover med en fart på 2–3 knop og hadde ved midnatt en slagside på 45 til 50 grader.

Det er opp mot 15 meter høye bølger, og skipet driver med retning mot Stad. Med den retningen og farten skipet hadde tirsdag formiddag, vil det nå kysten om rundt halvannet døgn. Det jobbes også med hvilke tiltak som skal gjennomføres for å hindre miljøskade, opplyser Kystverket.

Eemslift Hendrika var lastet med servicebåter som skulle til Trøndelag, ifølge Adresseavisen. Det har omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord.

Flyter fortsatt

Det er fare for at skipet vil kantre, og da vil drivstoffet lekke ut i sjøen.

– Når kapteinen valgte å forlate skipet, var det fordi de var redd for at fartøyet kunne kantre. Så det er en overhengende fare for at det vil skje, sier Hagen.

Kystverket er i tett dialog med rederiet om berging, men det dårlige været i området gjør bergingsaksjonen vanskelig.

– Men vi må være realistiske og ser at det kanskje ikke er så mye å gjøre slik situasjonen er nå. Værforholdene er veldig utfordrende, sier vaktleder Ingrid Lauvrak i Kystverket til Sunnmørsposten.

Uvær i Nordsjøen - innstiller helikoptertrafikk

En rekke helikopteravganger til og fra oljeinstallasjoner i Nordsjøen er tirsdag innstilt på grunn av dårlig vær – og flere står i fare for å bli utsatt.

Det blåser liten storm med vindkast opp mot 30 meter i sekundet på Statfjord-feltet, mens det på Johan Sverdrup-feltet er vindkast opp mot 27 meter i sekundet.

Ifølge Stavanger Aftenblad/E24 fører uværet til at flere helikopteravganger er innstilt, og i tillegg er flere avganger utsatt.

Avisen skriver at Equinor har utsatt alle sine avganger og ber oljearbeidere følge med på informasjon på heliport.no.

(©NTB)

Reklame

NÅ: Enormt salg på alt du trenger til løping