RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

John Arne Medalen blir sjef i Concept Communication

Sist oppdatert:
Etter et elendig fjorår, har Concept Communication ansatt John Arne Medalen som adm. dir.. Den tidligere McCann-sjefen har vært styremedlem i halvannet år og gleder seg til oppgaven.

Den 1. august ebbet McCann-karantenen ut og førstkommende mandag starter John Arne Medalen som partner og ny daglig leder i Concept Communication.

Selskapet, der nåværende daglig leder Morten Sandberg er hovedaksjonær, skal forsøke å komme seg på rett kjøl igjen etter et forferdelig fjorår.

For første gang i selskapets historie, ble det et minusresultat.

Omsetningsfallet var dramatisk, fra 42,3 millioner kroner i 2001 til 23,8 millioner kroner i 2002. Det negative driftsresultatet ble 3,14 millioner, mens resultat før skatt endte opp på minus 3,28 millioner kroner.

Året før, som var et toppår også når det gjaldt lønnskostnader, endte driftsresultatet på pluss 2,27 millioner og resultatet før skatt på 2,38 millioner kroner.

- Joda, det var en dipp i fjor, men hvilket selskap opplevde ikke det i 2002? spør John Arne Medalen. Han er akkurat i ferd med å avslutte en tre og en halv måneds "ferie" fra McCann Norge for å ta fatt på sin nye stilling som sjef i Concept.

Concept har spesialisert seg på kulturområdet og er ikke et sponsorselskap i tradisjonell forstand. Selskapet har som uttalt ambisjon å bygge et nordisk nettverk for alternative kommunikasjonskanaler.

Når den nye sjefen nå kommer inn, blir det sterke avdelingsledere under ham som skal ha ansvaret for hver sine områder. Medalen har lang erfaring fra bransjen som leder av Kreativt Forum, gründer av Scandinavian Design Group og sist drøyt fire år som konsernsjef i McCann Norge.

Eigil Ulfsøn Rian er nykommer fra gamle Sponsor Service og skal ta seg av sportsområdet. Nylig ble det etablert en nordisk enhet for sport kommunikasjon i Concept, og selskapet har allerede fått ti avtaler på plass, inkludert VM i Alpint i Åre i Sverige.

Tidligere administrerende direktør Morten Sandberg skal lede film- og musikk-kommunikasjonen. Blant annet har Concept vært sentral i Telenors aktiviteter under årets Quart-festival i Kristiandsand. I tillegg vil en annen partner, Dag Arne Midtbø lede messevirksomheten.

Medalen vil likevel ikke kalle Concept for et eventbyrå, men forklarer at selskapet bygger konsepter rundt sponsorater. Han mener det går an både å bygge merkevare og få direkte effekt av salget i samme slengen. Som eksempel nevner han Telenors salg av abonnement under merkevarebyggingen på Quarten.

- Sponsing har tradisjonelt dreid seg om passiv tilstedeværelse med plakater på TV og VIP-pakker til kundene. Vi bygger konsepter og skaper dialog, sier Medalen som allerede høres ut som om han har startet i sin nye stilling. Og til dels har han tjuvstartet. Han har sittet i Concept-styret i halvannet år og er nå i sluttforhandlinger om partnerskap.

Utover at han vil bli en betydelig eier, vil ikke Medalen si hvor stor del av det privateide selskapet han kommer til å sitte med.

Den tidligere design- og reklamebyråsjefen er uansett optimist for inneværende år:

- Per 30. juni er allerede 80 prosent av årsbusjettet nådd, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere