Jordbærpriser: Dyreste bærene var merket som «tilbud»

TILBUD VAR IKKE BILLIG: Butikkene merket jordbær-prisene med «tilbud» uten at det var spesielt billig.

TILBUD VAR IKKE BILLIG: Butikkene merket jordbær-prisene med «tilbud» uten at det var spesielt billig. Foto: Kjetil B. Mæland (Nettavisen)

Vi sjekket prisene. De dyreste var merket «tilbud».

10.07.19 12:39

Norske jordbær har har for lengst inntatt butikkene. Vi sjekket prisene - og de dyreste kurvene var merket med «tilbud».

Først: Nettavisen har ikke sjekket kvaliteten på jordbærene, men jordbærene i de ulike butikkene skilte seg ikke spesielt fra hverandre. De var røde og de fleste ble solgt i kurver av papp dekorert med norske farger.

Prisene varierte fra 30 og 40 kroner per kurv. Jevnt over var Kiwi-butikkene billigst. Nettavisen sjekket 3 Kiwi-butikker som alle solgte kurvene for 29,90.

Coop og Meny lå på 35 - 40 kroner, mens de tre Rema 1000 butikkene hadde priser fra 25 til 40 kroner.

Meny beklager

I Meny var jordbærene dyre, men likevel merket «tilbud». Det samme hadde en Coop butikk gjort - med prisen 37,90.

JORDBÆRPRISER: Her er en uformell sammenligning av priser på jordbær.

Matarbeider Hanne Cappelen i Meny sier at jordbær er en vanskelig og arbeidskrevende vare i sommerukene med hyppige prisendringer, kort holdbarhet og svingninger i etterspørsel avhengig av været.

Etter henvendelse fra Nettavisen, tok hun kontakt med Meny-butikkene som merket jordbær-prisene med tilbud. Begge butikkene beklaget merkingen og sa at det skyldtes feil.

Kjøpmann Øyvind Øvsthus i Meny Greverud erkjenner at merkingen kunne oppfattes som villedende markedsføring og sier at tiltak iverksettes for at det ikke skal skje igjen.

Forbrukertilsynet: - Kan være lovbrudd

- Bruk av ord som «tilbud» har god markedsføringseffekt da forbrukeren automatisk tenker at de vil få produktet til nedsatt pris i forhold til hva som er vanlig eller hva det er solgt for før. Om varene ikke er nedsatt kan det være et lovbrudd, og i strid med markedsføringsloven, sier nestleder Bente Øverli.

- Butikkene kan selvsagt ikke late som at prisene er nedsatt hvis de ikke er det, men det er ikke noe krav om at prisene må være lave sammenlignet med andre butikker som selger samme vare.

- Så lenge de i markedsføringen ikke skriver at de er billigst på markedet, eller billigere enn sine konkurrenter, tenker jeg derfor at det ikke er noe i veien for at de markedsfører et tilbud, så lenge jordbærene faktisk er satt ned i pris, sier hun.

Prisene i Fåvang er hentet fra denne artikkelen i Gudbrandsdølen Dagningen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.