*Nettavisen* Nyheter.

Jordingsfeil lammet Oslo S

Oslo Sentralstasjon var stengt i seks uker i sommer da Jernbaneverket holdt på med omfattende moderniseringsarbeider ved Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix

Problemer med splitter nytt signalanlegg stoppet togtrafikken i Oslo.

13.08.12 04:31

Fredag morgen ble Oslo S stengt på grunn av problemer på signalanlegget, opplyser NSB.

De varsler forsinkelser og innstillinger. De fleste lokaltogene på vei inn til Oslo snudde på Skøyen vesftra, Bryn fra øst og Hauketo i sør.

Regiontogene stoppet ved Vestby, Drammen og Lillestrøm.

NSB satte opp busser og taxi til de reisende.

Oppdatering kl 09:00: Feilen er lokalisert og reparasjonsarbeidventes å bli satt i gang snarest.

- Feilen skyldtes en bryter ved Loenga stasjon som brukes til å isolere sporet når man foretar vognbytter, sier Arvid Bårdstu, pressetalsmann for Jernbaneverket, til Nettavisen.

Informasjonssjef Håkon Myhre i NSB lover at trafikken vil gå som normalt i før klokken 11.

- Nå kjører togene på alle spor, men de bussene som er sendt ut vil kjøre som normalt. Vi håper det går bra resten av helgen, sier han.

- Er det ikke litt spesielt at dette skjer noen dager etter oppgraderingen av infrastrukturen?

- Dette må du spørre Jernbaneverket om, sier Myhre.

- Så dere tar ikke støyten for dem lenger?

- Det er helt riktig.

- Må vente i flere timer
Pensjonist Eivind Poulsson syns det er rart at all trafikk innstilles etter kun 4 dager.

- Jeg skulle startet en fottur til Geilo idag, men nå er det usikkert om jeg kommer meg avgårde på grunn av togstansen. Det er svært skuffende at togtrafikken svikter etter så kort tid, mener Poulsson.

- Når togtrafikken i tillegg har vært stengt i hele sommer skulle man tro at vogner og skinner hadde fått en skikkelig overhaling, men slik er det tydeligvis ikke. Denne stansen koster meg en natt av ferien, sier han til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Fiks ting det gang for alle
Venninene Oda Djuplasti (16) og Hedvig B. Søiland (17) skulle i utgangspunktet vært på jobb i Lillestrøm når Nettavisen møter dem på sentralbanestasjonen.

- Dette er typisk norsk med billige løsninger som ikke funker i lengden. Kan man ikke legge ned mer tid og penger, og faktisk heller få ting til å virke skikkelig en gang for alle, sier Oda.

Begge forteller at de føler seg dårlig informert om alternativene til de innstilte togene.

- Det burde vært flere avganger og bedre systemer. Jeg tar T-banen ofte og den er presis, men alltid overfylt, sier Hedvig.

Begge mener prisene, spesielt for studenter, er alt for høye.

- Ting er dyrt og dårlig. Nå må de fikse kollektivtrafikken en gang for alle, mener begge.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Henrik Arneberg

Usikkert når togene går igjen
- Det har oppstått en jordingsfeil på signalanleget. Vi vet ikke hvor feilen ligger, og jobber med å lokalisere den. Først da kan vi starte opp med reparasjoner, sa pressevakt i Jernbaneverket, Arvid Bårdstu, til Nettavisen 07:20 fredag.

- Hvor lang tid vil dette ta?

- Det er umulig å si akkurat nå. Ingen situasjoner er like, det kommer an på feilens karakter.

Kl. 08:30 var køene mot billettluken på sentralstasjonen rundt 100 meter lange av passasjerer som ønsker informasjon eller bytte billett. Rundt 40.000 passasjerer ble rammet av problemene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Henrik Arneberg

Nytt signalanlegg
Feilen denne gangen har ført til at alle tog som befinner seg innenfor noen kilometer av Oslo S får nå rødt lys, og kan dermed ikke kjøre verken inn eller ut av stasjonen.

Oslo S har var sommerstengt de siste årene nettopp for å oppgradere det slitne signalsystemet og unngå slike problemer. Oppgraderingen kostet 1,8 milliarder kroner til sammen.

Bårdstu sier at slike feil kan noen ganger oppstå like etter omfattende renoveringer.

- Vi har byttet ut flere hundre tusen komponenter. Det kan dreie seg om noe så enkelt som en løs mutter eller en løs ledning, eller noe mer alvorlig, sier han.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Roald, Berit

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.