RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Journalister bråker om bananer

Sist oppdatert:
Dagbladet.no skriver en omtale av en bananboks og peker direkte til produktnettsiden med ordene: "Bestill den her". - Reklamespråk, mener fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk.

Kort tid etter publisering endrer Dagbladet.no "Bestill den her"-teksten til "Les mer om den her". - En innrømmelse, tror man ved Institutt for Journalistikk, noe Dagbladet.no blankt avfeier.

- Fordi det ikke var mulig å bestille til Norge. Det var på ingen måte noen innrømmelse, vi pleier ikke å skrive "Bestill den her", men det var en type sak vi vurderte at det var kurant å gjøre det på, forteller Jon R. Hammerfjeld, vaktsjef på Dagbladet.no, til Propaganda.

Han mener saken ville more leserne og refererer til at "Banan på boks", som omtaler en bananformet plastboks man kan oppbevare bananen sin i, for å holde bananen gul og frisk, hvis man for eksempel skal ha den med til lunsj , var en av Dagbladet.nos mest tipsede saker på tirsdag.

En av dem som synes bruken av ordene "Bestill den her", der her er en direkte peker til bestillingssiden for produktet, i en produktomtale, er Steffen Fjærvik, fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk i Fredrikstad. Han har ikke lest saken før den ble endret, men baserer kommentarene sine på en diskusjon fra debattlisten Normedia, et forum for journalister.

Hva er problemet med saken om bananboksen?

- Problemet er at grensen blir uklar, jeg ser ikke noe stort poeng i at man skal viske ut grensene i forbrukerjournalistisk sammenheng. Man kan gi god og presis produktinformasjon uten å bruke reklamespråket, sier Fjærvik til Propaganda.

Han mener dette er et interessant eksempel nettopp på hvor grensene mellom reklame og journalistikk skal settes. Også innen biljournalistikk og kulturjournalistikk kan grensene mellom nyttige opplysninger og kommersielle koplinger være diffuse.

- Dette er et veldig interessant skille, som vi hele tiden må ha under oppsyn. Hver publikasjon må være bevisst på dette. Om de da ramler ned på en den vurderingen eller den vurderingen. Dagbladet.no har en bevisst holdning, som er en annen vurdering enn jeg ville gjort, sier Fjærvik.

Dagbladet.no mener at journalistene i redaksjonen vurderer hva de skriver om. Selv om det dreier seg om en ren produktomtale, er bakgrunnen redaksjonelt betinget.

- Vurderingen ligger i forkant. Dette er et uskyldig produkt, som jeg ikke tror blir noen bestselger. Artikkelen er ren produktomtale. Vi har for eksempel ikke satt den opp mot andre bananbokser og sagt at man bør kjøpe denne fremfor denne, sier Hammerfjeld.

Dagbladet.no har som policy å alltid peke til kildene sine, hvis det finnes, også når det gjelder produktomtale.

- Fordi vi mener det er det som er Internett, sier Hammerfjeld.

Så du avfeier kritikken?

- Fullstendig. Vi er åpne og ærlige på det vi gjør, mens andre prøver å skjule hvor de har saken fra, sier Hammerfjeld.

At Dagbladet.no er åpne og ærlige, er Fjærvik enig i.

- Jeg vil ikke dømme Dagbladet.no, men jeg ville vurdert det annerledes. Jeg ville vurdert "Bestill den her", som for mye reklamespråk. Selvfølgelig er ikke Dagbladet en versting. Himmel og hav, nei, nei, nei. Dagbladet er en publikasjon som har gjort et bevisst valg, som ikke alle er enige i. De spiller med åpne kort, i hvert fall, sier Fjærvik.

Det er imidlertid mulig å bestille bananboksen til Norge.

- Vil tippe at de har fått henvendelser fra norske lesere og at de derfor

har gjort det mulig for nordmenn å bestille. Dette var ikke mulig midt på

dagen i går, forklarer Hammerfjeld.

Les artikkelen på Dagbladet.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere