Gå til sidens hovedinnhold

Jubler for lesertall

23.000 lesere åpner Ullern Avis Akersposten hver torsdag. - Det betyr at Ullern Avis Akersposten er i fin vekst, jubler ansvarlig redaktør Ivar Brynildsen sammen med redaksjonen.

Røa: Lokalavisene til Edda Media har koblet et solid grep om sine respektive lesermarkeder i løpet av året som gikk. Samlet leses de 11 avisene nå av 195.000 personer hver uke, går det frem av den offesielle MBL-statistikken som ble offentliggjort denne uken. Ved forrige måling var antallet lesere av Ullern Avis Akersposten 21.000.

- En økning på 2000 lesere i våre to bydeler, det er utrolig positivt, sier Brynildsen. Han tar tallene som et endelig bevis på at overgangen fra abonnementsavis til gratis fulldistribuert avis har vært 100 prosent vellykket. Avisen distribueres til 30.000 husstander i de to bydelene. Målingen viser altså at det fortsatt er mange i de to bydelene som ennå ikke har etablert lesing av Ullern Avis Akersposten som en vane. Erfaring fra andre byer både i Norge og i utlandet forteller da også at du ikke bygger en slik posisjon over natten, sier Brynildsen.

- Jeg tolker tallet som en solid tillitserklæring fra innbyggerne i våre to bydeler. Ullern Avis Akersposten har eksistert i over 100 år. Navnet er en solid merkevare som de aller, aller fleste i våre to bydeler kjenner, og som de forbinder med lokal idrett, lokale nyheter og lokal kultur. Skjer det noe hyggelig på Vinderen eller på Lilleaker, så er det oss dere ringer til, og det er oss dere forventer skal stille opp med notatblokk og kamera. Slik har det vært i mange tiår. Forskjellen er at vi siden januar i fjor har nådd frem til hver eneste postkasse i våre to bydeler hver eneste uke. Vi er den viktigste talerstolen i disse to bydelene. Mange har uttrykt viktigheten av å ha et lokalt talerør i store viktige saker. Men like viktig tror jeg faktisk det er å bringe alle de små nyhetene. Lokalavisen bidrar til å knytte innbyggerne sammen, sier Brynildsen.

Brynildsen benytter anledningen til å skryte av staben i Ullern Avis Akersposten og den lokalkunnskapen hver enkelt i redaksjonen har bygd opp.
- Vi har et bredt kontaktnett. Det er utrolig inspirerende, morsomt og interessant å lage avis i dette området, sier Brynildsen. Han vil også gjerne rose annonseavdelingen i avisen.
- Uten abonnementsinntekter er det nå annonseavdelingen alene som sørger for inntektene til avisen. Lokale annonsører har lært seg å sette pris på Ullern Avis Akersposten som en kanal ut til sine kunder. Men også næringdrivende langt utenfor vårt distrikt har lært at avisen er en effektiv kanal inn til våre to bydelers kjøpesterke innbyggere, sier Brynildsen. Han er opptatt av at leserne ikke skal merke forskjell på Ullern Avis Akersposten som gratis fulldistribuert avis og avisen den gang den var abonnementsavis.
- Journalistene er de samme, profilen er den samme, og fordelingen mellom redaksjonelle saker og annonser er den samme. Jeg opplever at våre lesere er like glad i oss nå som før, avslutter Brynildsen.

Reklame

United-legenden håper Solskjær henter Haaland til Old Trafford