RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Juicen lurer deg

Sist oppdatert:
Du bør lese nøye på innholdsfortegnelsen når du kjøper juice med antioksidanter.

(SIDE2): Det fristes med juice som inneholder all verdens sunne og fantastiske antioksidanter i form av ulik frukt og bær. Men ofte er det en eneste ingrediens som dominerer innholdet. I tillegg har juicene med mer frukt også mer sukker.

Innholdet stemmer ikke
Smoothien «2 frukter Mango & Pasjon» fra Nora inneholder 100 prosent frukt og bær men men skulle kanskje tro at det var mango og pasjon juicen var laget av?

Eller i hvert fall at dette var hovedingrediensene? Det stemmer ikke, for med liten skrift helt nederst på juicen står det at Mango & Pasjon-juicen egentlig inneholder appelsin, drue, banan, fersken, mango og pasjonsfrukt hvor det kun er fem prosent av innholdet som er pasjonsfrukt og ti prosent av innholdet er most mango.

Også den samme typen smoothie som heter «2 frukter blåbær & bringebær» inneholder mest druejuiceog for eksempel bare 13 prosent blåbærjuice.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bare ti prosent blåbær
Noras juice «ANTIOKSIDANTER - Blåbær & Drue» inneholder 50 prosent drue og 40 prosent eple. den inneholder bare 10 prosent blåbær.

- Jeg anbefaler bare ett glass juice om dagen, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Både Smoothie og juice inneholder masse sukker. Selv om det er naturlig så får du i deg kalorier. En smoothie er et helt måltid i seg selv og ikke en tørstedrikke. Foruten det, så kan juicen eller smoothien erstatte en av de fem frukt/grønnsakene du bør få i deg hver dag. Ett glass juice er ok, men helst ikke mer, mener ernæringsfysiolog Camilla Andersen fra Somebody.no .

- Næringsinnhold i juice er så og si likt. Og det er enten laget på konsentrat eller fersk fruktjuice. Sukkeret fra frukt eller juice mener jeg man godt kan prioritere fremfor annen sukkerholdig mat fordi du får næring på kjøpet når du drikker et glass juice fremfor et glass brus.

LES OGSÅ: Dette inneholder kjøttdeigen

Antioksidanter i fleng
Noen av de nye, spesielle blandingene med antioksidanter og bær, har faktisk noe høyere kaloriinnhold enn vanlig (appelsin)juice. Antioksidant Pluss Blåbær & Bringebærjuice Nora, som har 59 kcal per 100 g, mens det vanlige er 45 kcal per 100 g.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Se opp for!
- Et glass juice kan gjerne inngå som en av «fem om dagen» men det er ikke anbefalt å drikke særlig mer enn det. Det er mye syre i juice og i tillegg er det hold for at drikkende kalorier ikke gir deg samme kontroll over hva du har fått i deg som når du spiser. Det er altså lettere å få i seg for mange kalorier om man drikker dem. Man kompenserer ikke ved neste måltid ved å spise mindre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Pass også på at markedsstrategien fra produsentene kan lure deg. Et eksempel er en juice som inneholder druer, bjørnebær, solbær og tranebær. Her utgjør druejuice 80,5 prosent av innholdet og slik er det ofte. De råvarene som er billigst å produsere er det oftest mest av. Måten du kan finne ut av dette ved første øyekast er å se hvilken av ingredisensen som står først. Den ingredisensen er det aller mest av i drikken.

LES OGSÅ: Hvilken Grandiosa er sunnest?

Drikk også juice fremfor nektar. Juice har ikke tilsatt sukker, mens det har nektar.

SE NÆRINGSINNHOLD AV ULIK JUICE HER:

2 Frukter Smoothie Mango & Pasjon Nora
mengde:100 gram
kalorier: 58 kcal
karbohydrater: 13 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.5 g
fett: 0.2 g

Jordbær smoothie Brämhults
mengde:100 gram
kalorier: 56 kcal
karbohydrater: 13 g
tilsatt sukker: ikke oppgitt
proteiner: 1 g
fett: 1 g

Solo Smoothie Tropisk
mengde:100 gram
kalorier: 49 kcal
karbohydrater: 11 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.5 g
fett: 0.2 g

LES OGSÅ: Er Zero sunnere enn vanlig Cola?

Tropicana juice Mandarin morning
mengde:100 gram
kalorier: 50 kcal
karbohydrater: 11 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.6 g
fett: 0.5 g

Tropicana juice Eple/Mango
mengde:100 gram
kalorier: 50 kcal
karbohydrater: 11 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.5 g
fett: 0.5 g

Granateple juice Nora
mengde:100 gram
kalorier: 47 kcal
karbohydrater: 11.5 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.1 g
fett: 0.1 g

Antioksidant Pluss Blåbær & Bringebærjuice Nora
mengde:100 gram
kalorier: 59 kcal
karbohydrater: 14.3 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.2 g
fett: 0.4 g

Mana tranebær bringebær og drue
mengde:100 gram
kalorier: 54 kcal
karbohydrater: 13.4 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.2 g
fett: 0.5 g

Appelsin/Jordbærjuice Eldorado
mengde:100 gram
kalorier: 46 kcal
karbohydrater: 9.3 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.9 g
fett: 0.6 g

Appelsin/gulrotjuice ferskpresset Brämhults
mengde:100 gram
kalorier: 45 kcal
karbohydrater: 10 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 1 g
fett: 1 g

Meierienes Pærejuice
mengde:100 gram
kalorier: 45 kcal
karbohydrater: 10.4 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 0.7 g
fett: 0.2 g

Appelsinjuice Nen
mengde:100 gram
kalorier: 45 kcal
karbohydrater: 10 g
tilsatt sukker: 0 g
proteiner: 1 g
fett: 0.5 g

Eplenektar Nora
mengde:100 gram
kalorier: 45 kcal
karbohydrater: 11 g
tilsatt sukker: 5.7 g
proteiner: 0.1 g
fett: 0.1 g

Camillas kommentar: Tok med en nektar for å illustrere sukkerinnholdet: 2 gram sukker = 1 sukkerbit, så her er det nesten tre sukkerbiter i ca 1 dl juice.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere