RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Julen er sunn

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Til tross for ribbefett, akevitt, marsipan og ekstremt lite mosjon kan faktisk julen være bra for helsen din.

- Julen kan være bra for din fysiske og psykiske helse sier dr. Ian Banks til BBC Online.

- Folk prøver mat de vanligvis ikke spiser, som svisker og dadler, og er sammen med familiemedlemmer de vanligvis ikke ser, sier han.

Dette er sunt i julen:

1. Julekort
Psykologer ved Pennsylvania State University har kommet frem til at jo flere julekort du mottar, desto bedre selvtillit får du, og desto mer lykkelig blir du. Forskere har oppdaget at jo flere kort du mottar, desto større følelse får du av å høre til, noe som har en fordelaktig virkning på den mentale helsen din.

2. Sjokolade
Flere studier viser at det er bra for helsen å spise sjokolade. I fjor oppdaget eksperter ved National Health and Lung Institute i London et kjemikalie i sjokolade, kalt theobromine, som hjelper mot hoste. Andre studier tyder på at sjokolade til og med kan motvirke kreft. Mørk sjokolade er best for helsen, ettersom det kan øke antioksidantene i blodet med 20 prosent. Melkesjokolade har ikke samme effekt.

3. Å gå i kirken
Forskere ved Sheffield Hallam University har oppdaget at jo mer folk ber, desto bedre er den mentale helsen deres. Undersøkelsen viste at bønn hjelper mange å takle stress, depresjon og angst. En annen studie som ble publisert i British Medical Journal i fjor tyder på at bønn roer ned åndedrettet og har en beroligende effekt på hjertet.

4. Nøtter
Tidligere i år oppdaget forskere ved Universitetet i Illionois at paranøtter kan beskytte noen kvinner mot bryskreft fordi de inneholder mye selenium. Teorien er at selenium øker effekten til et enzym som motvirker kreft hos kvinner med visse gener.

5. Å møte venner
Å snakke med familie og venner forebygger senil demens, viser forskning ved Universitetet i Michigan. Det viser at småprat er like bra som å lese eller løse kryssord for å holde hjernen sunn.

6. Misteltein
Tyske forskere utvikler en kreftmedisin basert på et protein som finnes i misteltein. Misteltein-ekstrakt er allerede populært som kreftbehandling innen alternativ medisin.

7. Å spille spill
Så lenge du ikke har et alt for sterkt konkurranseinstinkt, kan brettspill, kortspill og puslespill forebygge Alzheimers sykdom senere i livet. Nevrologer i USA har funnet ut at spill trener hjernen og får den til å fungere godt lenger.

8. Fiken og dadler
Fiken og dadler inneholder lite fett, mye fiber og potassium. Det forebygger slag, sier British Nutrition Foundation.

9. Latter
Å lese tegneserier eller se Grevinnen og Hovmesteren kan være like bra for hjertet ditt som å gå på treningssenteret. Tester ved Universitetet i California viser at hos menn som ser en morsom video synker cortisolnivået med 40 prosent. Cortisol er et stresshormon som har sammenheng med hjertesykdom. Bare det å glede seg til noe morsomt kan øke nivået av endorfiner og gledeshormoner, og senke produksjonen av stresshormoner.

Kilde: BBC Online

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere