*Nettavisen* Nyheter.

Kalkulert RBK-minus

Rosenborg fikk et underskudd på 7.9 millioner kroner i 2006. Ledelsen er likevel fornøyd, fordi det er mer enn 1 million bedre enn budsjettert, skriver rbk.no.

Rosenborg budsjetterte med et underskudd på 9 millioner for 2006.

- Grunnen var et ønske om fortsatt solid sportslig satsning i et år uten E-cup. Alternativet ville vært å selge spillere, eller redusere satsningen på talentutvikling, sier direktør Nils Skutle til RBK.no.

Ny publikumsrekord

Resultatregnskapet viser at klubben hadde en omsetning på 140,8 mill og et resultat på minus 7,9 millioner. Dette er altså 1.1 million bedre enn forventet.

- Det skyldes i hovedsak økte billettinntekter. Vi satte ny publikumsrekord med 19.460 tilskuere i gjennomsnitt, fortsetter Skutle.

Regnskapstallene for hele konsernet er litt dårligere enn planlagt. Rosenborg Eiendom AS og Rosenborg Sport AS har et lite plussresultat som planlagt. Lerkendal Stadion AS har et resultat som er cirka 1.2 mill bedre enn budsjett, som følge av økte billettinntekter i klubben.

Konsertsvikt

Rosenborg Arena derimot har et negativt resultatavvik på 2,9 mill. Dette skyldes i sin helhet manglende overskudd på konsertvirksomheten. Fjorårets konsertbegivenhet med A-ha ga et resultat rundt null, mens klubben hadde håpet på langt større publikumsinntekter.

- Til tross for dette resultatet vil Rosenborg Arena jobbe videre for å etablere Lerkendal Stadion som en god konsertarena, ifølge Skutle.

Topp 30

Styreformann Terje Svendsen er fornøyd med at klubben holdt seg innenfor budsjettert ramme i 2006.

- Vi må likevel fortsette å jobbe for at den norske virksomheten skal bringes i balanse. Dette skjer på to måter. Vi må øke inntektene, og samtidig kutte kostnadene innenfor en del områder.

Han understreker viktigheten av klubbens offensive strategi, med mål om at RBK igjen skal være blant de 30 beste i Europa.

Fokus på media

- For 2007 videreføres en tøff sportslig satsning, samtidig med økt fokus på egenrekruttering. Dette skjer konkret gjennom samarbeidet med Ranheim IL, poengterer Svendsen.

RBK har i den siste tiden økt aktiviteten innenfor marked og media. Dette er en konsekvens av ambisjonen, mener direktør Skutle.

- Fortsatt stor sportslig satsning koster penger. Inntektene økes ved å ta en større del av verdiskapningen i og rundt klubben. Det handler om kampdagsinntekter, sponsorinntekter, Tv- og medieinntekter, samt merchandising. For å nå disse målene må organisasjonen styrkes, og flere ansettelser gjennomføres ved årsskiftet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.