Gå til sidens hovedinnhold

Kaller Ap og Sps vedtak om Nord-Norge-banen useriøst: - En stor bløff

Høyre går i klinsj med de rødgrønne partiene om den kostbare banestrekningen.

Denne uken overkjørte opposisjonen regjeringen og vedtok at arbeidet med Nord-Norge-banen må starte. Det etter at Arbeiderpartiets landsmøte snudde i saken, og sikret flertallet på Stortinget.

Dermed blir samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) tvunget til å starte arbeidet med jernbanestrekningen fra Fauske til Tromsø.

Men Høyre mener det hele kan være en bløff fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, som også stemte for prosjektet, med en anslått prislapp på nærmere 120 milliarder kroner.

- Om noen uker skal Arbeiderpartiet og Senterpartiet legge frem sine prioriteringer i Nasjonal Transportplan. Her må de vise at de faktisk ønsker å bygge Nord-Norge-banen, sier Høyres samferdselspolitiske talsperson, Helge Orten, til Nettavisen.

Les også: Nord-Norgebanen reddes av flertall - møter sterk motstand

- Vil de omprioritere?

Orten ber de rødgrønne partiene nå bevise at de faktisk mener alvor.

- Så høyt som disse partiene har gått på banen i denne saken, må jo det følges opp med konkrete forpliktelser når Nasjonal Transportplan skal vedtas før sommeren. Hvis ikke blir det åpenbart for alle at vedtaket i Stortinget ikke var noe mer enn en stor bløff, sier han.

Han advarer mot at det i Nasjonalt Transportplan, som nylig ble lagt fram av regjeringen, allerede ligger mange viktige prosjekt for Nord-Norge.

- Vi følger opp mange av de ønskene som har kommet fra nord og prioriterer å bygge ut de viktigste transportkorridorene, etablerer en tilskuddsordning for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, bygger to nye flyplasser og gjør mange viktige utbedringer av farleden og i viktige havneområder, sier Orten, og legger til:

- Vil opposisjonen omprioritere noe av dette for å få en rask oppstart av Nord-Norge banen?

Stavrum: Løfte om tog til Tromsø er valgflesk som minner om grovt bedrageri

- Direkte useriøst

Høyre-politikeren viser til at regjeringen også har startet arbeidet med å lage en konseptvalgutredning (KVU) for hele transportsystemet i nord, inklusive Nord-Norgebanen.

- Dette arbeidet vil være ferdig i 2023. Det er jo direkte useriøst å vedta realisering av slike store prosjekter uten å ha gjort nødvendige utredninger. Ikke kjenner vi kostnader og omfang og trasévalg er heller ikke gjort. Her finnes det ikke noen snarveier, mener Orten.

Han sier han er spent på å se hva Arbeiderpartiet og Senterpartiet skal prioritere bort for å få til en rask oppstart av Nord-Norgebanen.

- Politikk handler om å prioritere, og ved å prioritere alt prioriterer du ingenting, påpeker han.

Les også: Raser mot MDGs nei til sykkelvei: - Folk blir spyttet på av bilister

Sp: - Ikke tjent med

Stortingsrepresentant Sandra Borch (Sp), som representerer Troms, slår tilbake mot krikken.

- Jeg har lyst til å spørre Høyre og dagens regjering hvorfor det er slik at de legger opp til at Nord-Norge må velge mellom jernbane og vei, mens i resten av landet skal man kunne ha begge deler. De setter prosjekter opp mot hverandre, og det er en debatt vi ikke er tjent med, sier Borch til Nettavisen.

Borch mener det er viktig å få på plass Nord-Norgebanen.

- Dette handler om å se de næringsmulighetene. Vi har en landsdel som opplever den største fraflyttingen på mange år, og det er klart at Nord-Norge trenger et felles prosjekt, og det tror jeg Nord-Norgebanen kan være, sier hun.

Hun mener Høyre bare gjemmer seg bak det at de har satt i gang en konseptvalgutredning (KVU) for alle transportløsninger i Nord-Norge.

- Sånn jobber man ikke i resten av landet. Der har man for eksempel en KVU på jernbanen, mens denne regjeringen bare gjemmer seg bak at jernbanen skal være en del av utredningen. Men vi vet jo at det ikke er det de mener, men at de har lagt den der fordi det blir mer behagelig i den politiske debatten, hevder hun.

- Handler ikke om å kutte

Borch mener det nå er viktig å komme i gang med planleggingen av banen.

- Vi må se et klart og tydelig ja til å realisere Nord-Norgebanen, og da kan man ikke drive med de små utredningene. Det viser i alle fall ingen vilje til å realisere banen, sier hun.

- Vil dere vise i deres alternative NTP hvordan banestrekningen skal prioriteres?

- Nå jobber vi med behandlingen av NTP, men Senterpartiet har jo lagt inn tidligere år forslag på at vi ønsker å realisere Nord-Norgebanen. Men poenget er at vi er nødt til å komme oss videre, sier Borch.

Les også: MDG-topp vil ha prissjokk på fredags-taco: – Helt ekstremt

Hun vil blant annet ha en plan på plass for når banestrekningen kan påbegynnes, med en oppstartsdato og en sluttdato.

- Men hva vil dere kutte ut for å få realisert den kostbare jernbanen?

- Det handler jo ikke om å kutte noe, men å prioritere. Vi har også løftet tanken om å kanskje løfte dette ut som et eget nasjonalt prosjekt. Det har vi ikke landet på ennå, men vi ønsker å prioritere en oppstart og en planlegging av banen nå, med et klart signal om at den skal bygges, sier hun, som samtidig viser til at det nye regjeringskvartalet vil koste omtrent en halv Nord-Norgebane.

- Det handler også om prioriteringer på ulike felt. Og så vet vi at flere har sagt at estimatet for bygging er for dyrt, påpeker hun.

Nettavisen har også bedt om en kommentar til saken fra Arbeiderpartiet, men har foreløpig ikke fått noen tilbakemelding.

Reklame

Bestselger: Slik får du kajakk til en tidel av vanlig pris