Gå til sidens hovedinnhold

Kan bli det beste norske filmåret siden TV-en kom

Hittil i år har norske filmer som Buddy allerede lokket dobbelt så mange kinogjengere som i hele fjor til sammen.

Samtidig erobrer norsk film større andeler av det totale filmmarkedet.

Fra januar til 1. oktober registrerte Norsk filmfond godt over 1,6 millioner besøkende på norske kinofilmer. I hele fjor var tallet 831.757, melder NTB.

- Dette er glitrende tall. Formodentlig blir 2003 det beste norske filmåret siden fjernsynet kom. Hele 9 av årets 15 norske filmer er blitt sett av over 100.000 besøkende allerede, sier Nils Klevjer Aas i Norsk filmfond til NTB.

"Olsenbanden går under vann" er den best besøkte norske filmen hittil i år, med over 360.000 solgte kinobilletter. På plassene bak følger "Ulvesommer" med cirka 260.000 besøkende og "Buddy" som også har dratt flere enn 200.000 kinogjengere. Thomas Giertsens skuespillerdebut "Kvinnen i mitt liv" er allerede blitt sett av 150.000.

Norsk filmfond støtter seg til foreløpig tall i beregningen av kinobesøket, men mener allerede nå å registrere at norske filmer erobrer markedsandeler. I de første tre kvartalene ble hver femte kinobillett solgt til en norsk film. Bare én gang siden 1966 har norske filmer stått for mer enn 20 prosent av kinobesøket.

Gjennom 1990-årene lå gjennomsnittlig markedsandel for norske filmer på rundt syv prosent årlig.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger