RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kan dette gjøre tog mer attraktivt enn fly?

STENGT: Bergensbanen blir stengt resten av uken.
STENGT: Bergensbanen blir stengt resten av uken. Foto: Johannessen, Sara (Scanpix)
Sist oppdatert:
Intercity-triangelets fjerde bein kan være det viktigste - kanskje.

Rett før jul bestemte regjeringen seg for at det såkalte Intercity-triangelet skulle utvides med en fjerde strekning, og at en ny dobbeltsporet jernbane skulle bygges ut mellom Sandvika og Hønefoss.

Den nye jernbanen vil drastisk øke kapasiteten mellom Ringerike og Oslo-regionen, ved å kutte reisetiden med tog fra dagens halvannen time, til rundt en halvtime. Et annet argument som benyttes er at det også vil kutte reisetiden med tog mellom Oslo og Bergen med en time.

Prosjektet antas å få en byggestart i 2019, og Jernbaneverket anslår at strekningen skal stå ferdig til 2024.

– Både det togtilbudet Ringeriksbanen vil inngå i, samt den forventede standarden på banen, gjør at banen får de samme kjennetegn som dagens IC-strekninger er på vei til å få. Ringeriksbanen vil bli en viktig pendlerstrekning med sin korte reisetid mellom Hønefoss, Sandvika og Oslo, sa Solvik-Olsen i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet rett før jul.

Mye arbeid som må gjøres

Ringeriksbanen har tidligere vært utredet, men med en helt annen standard. Ved forrige korsvei ble det anslått at en enkeltsporet bane med standard for 200 km/t, ville koste rundt 13 milliarder. Nå er det bestemt at det skal være dobbeltspor med standard for 250 km/t.

Dermed er tidligere traséalternativer i faresonen, og ikke minst er kostnadsoverslagene svært usikre.

– Det ble altså gjort mye arbeid i forrige runde, og mye av dette kan helt sikkert tas med og legges til grunn for det arbeidet vi nå går i gang med. Spørsmålet vi må raskt få avklart er hvor mye av det som tidligere er utført som fortsatt er gjeldende. Dessuten har Statens vegvesen utarbeidet forslag til kommunedelplan for ny E16 mellom Skaret og Hønefoss. Vegvesenet har utført et stort arbeid, der vi får tilgang til alt de har. Dette vil også hjelpe oss godt på veg, sier regional plan- og utredningsdirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket.

Viktigere enn til Lillehammer

En rapport fra i fjor viste at prosjektet vil gi en vesentlig samfunnsmessig merverdi, og det antas at det å knytte Ringerike nærmere opp mot Osloregionen vil gi samfunnsmessige positive ringvirkninger på en halv milliard kroner – eller 7,4 milliarder kroner over en 25-årsperiode. Dette er vesentlig mer enn utbyggingen mellom Hamar og Lillehammer antas å bety.

Banen vil på mange måter sørge for at Hønefoss og Hole vil kunne bli attraktive forsteder til Oslo, både for næringsliv og bebyggelse, i stedet å være en liten by på bygda.

Ingen gullgruve for Bergen

I sin argumentasjon for hvorfor Ringeriksbanen blir tatt inn i Intercity-satsingen, understreker Samferdselsdepartementet at dette er et nasjonalt prosjekt.

– Banen skal bidra til å håndtere transportbehovet som følge av den sterke befolkningsveksten på Østlandet. I tillegg vil en reisetidsreduksjon på nærmere én time gjøre togtrafikken mellom Oslo og Bergen mer attraktiv, sa samferdselsministeren da avgjørelsen ble tatt.

Det er likevel liten grunn til å tro at Ringeriksbanen vil ha noen vesentlig påvirkning på attraktiviteten til jernbanen mellom Oslo og Bergen, selv om reisetiden vil bli redusert noe.

Dyrere, tregere og færre avganger

I dag tar det praktisk talt nøyaktig like lang tid å reise med tog som bil mellom landets to største byer, med ganske nøyaktig 7 timers reisetid uavhengig av trasévalg. Til sammenligning tar det reelt omtrent halvparten så lang tid å reise sentrum-til-sentrum ved hjelp av fly og flyplassekspresser.

Det er heller ikke noen økonomiske fordeler ved å ta i bruk toget. NSBs standardpriser Oslo-Bergen er 815 kroner, mens en relativt enkelt kan få minipris på 749 kroner. Normal lavpris for Norwegian på samme strekning er 499 kroner, mens Flytoget koster 170 kroner, og Flybussen i Bergen koster 70 kroner – totalt 739 kroner.

Dermed er fly både billigere og vesentlig raskere enn toget. På toppen av dette har NSB bare fire daglige avganger, mens det er 20–25 daglige avganger med fly.

Reisetiden kuttes ikke nok

NSBs kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby mener Ringeriksbanen bare vil ha en begrenset positiv effekt for strekningen, som i dag frakter rundt 700.000 passasjerer årlig.

– Omtrent en times kortere reisetid mellom Oslo og Bergen / Hallingdal vil innebære er reisetidsforkortelse på 15–30 prosent. Det vil naturligvis også gi flere reisende, men både for Oslo – Bergen og delmarkedene underveis, må den forventede veksten analyseres mer spesifikt, sier Lundeby til Nettavisen NA24.

Innsparingen betyr i praksis at reisetiden mellom de to byene vil kuttes fra 7 til 6 timer.

– I utgangspunktet regnes 3–4 timer som et reisetidsmessig reelt alternativ til fly, sier Lundeby, men påpeker at toget har den fordelen at man slipper to omstigninger med tilhørende prosedyrer underveis.

Ifølge NSB er det heller ikke gitt at det vil bli høyere frekvenser på strekningen, blant annet fordi resten av strekningen har begrenset kapasitet.

– Det vil avhenge av trafikkgrunnlaget, men vil naturligvis bli vurdert. Sentrale avveininger vil være trafikkøkning både som følge av kortere reisetid og av eventuelt flere tog, tilgjengelig kapasitet på sporet (enkeltspor stort sett hele veien mellom Hønefoss og Bergen) for hensiktsmessige slots (kjøretider), samt forsvarlig utnyttelse av eventuelt nye togsett, sier kommunikasjonssjefen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere