*Nettavisen* Nyheter.

Kan du trene når du er syk?

Hvordan reagerer kroppen på trening når man ikke er frisk, og når kan man starte opp igjen med trening etter sykdom/medisinbruk?

Sykdom som medfører slapphet, feber og tretthet som følge av virusangrep, er den typen sykdom man bør være obs på. Virus forårsaker at kroppen må ta i bruk store ressurser i sin kamp for å overvinne sykdommen.

HTML EMBED
Siste artikler på Trim.no

Dette fører til at kroppens evne til å bygge opp overskudd reduseres. Etter hvert vil også overskuddet kunne reduseres.

Om denne reduksjonen skyldes at overskuddet forbrukes av kroppen i kampen mot sykdommen, eller om overskuddet reduseres pga. at oppbyggingsprosessen settes ut av spill, er ikke klarlagt, men det er grunn til å tro at sykdommen stanser den anabole (vevsoppbyggende) prosessen i muskulaturen.

Visse medisiner har samme nedbrytingseffekt som virussykdom
De farligste og mest truende medikamentene er beroligende middel. Tabletter som for eksempel rohypnol, valium og stesolid medfører en svært negativ effekt på kroppens overskudd. Erfaring viser at inntak av slike medisiner straks fører til at overskuddet i muskulaturen reduseres. Ved hvile eller trening på tilvent og tålt nivå, vil nedbrytingen foregå i relativt sakte tempo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bedriver man derimot trening som innebærer belastning, og som kroppen må tilpasse seg, vil nedbrytingseffekten bli rask og dramatisk.

Narkotiske stoffer som amfetamin, speed og heroin, har den samme negative og nedbrytende effekten på overskudd og muskulatur som virussykdom og beroligende medisiner. Alkohol er også nedbrytende på lik linje med sykdom og narkotika.

Vær på vakt!
Virussykdom, feber, alkohol, beroligende medisiner og narkotiske stoffer bryter ned muskulaturens anabole prosesser! Trening må ikke bedrives! Vær også obs på at hviletid og restitusjonsperioder vil få redusert effekt. Man vil få behov for lenger hvile.

Hvordan påvirkes muskulaturen av trening hvis man er syk eller har omtalte medisiner/narkotika i blodet?
Muskulaturens oppbygningsevne er sterkt redusert, om ikke helt nullstilt. Dette fører til at musklene ikke tilpasser seg den økende belastningen som påføres. Dette fører dermed til at treningen bare spiser opp overskuddet. Etter en viss tid og påført treningsmengde, vil overskuddet brukes opp.

Skjer dette med overskuddet i bindevevet, vil det oppstå ubehag og smerter. Utøveren har fått en belastningsskade. Tappes overskuddet i selve muskelen, altså muskulaturens sammentrekningsevne, er effekten den samme som ved overtrening. Muskelen blir negativ, tung, slapp, tom og trøtt. Muskelen vil i denne tilstanden ikke kunne øke styrke/utholdenhet. Videre trening vil kun ha negativ effekt og føre til smerter og nedbryting av eksisterende treningsgrunnlag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Hva skal utøveren gjøre?
Det tilrådelige og fornuftige er å stanse all trening ved virussykdom. Inntar man beroligende medisiner, bør også treningen opphøre/trappes ned. Det er som nevnt spesielt økende treningsmengde utover det vante, som er spesielt nedbrytende.

Inntak av narkotiske stoffer bør ikke forekomme i det hele tatt. Narkotika og trening hører ikke sammen. Det samme gjelder alkohol. Treningen vil bli berørt på negativ måte. Det er selvsagt også her snakk om i hvilken grad og hvor lenge. For eksempel vil en fest med inntak av alkohol føre til at man mister kanskje 12 – 18 timers restitusjon, eller noen prosent av overskuddet, mens en hel ukes sammenhengende fyllekule vil kunne medføre en dramatisk reduksjon. Det samme kan man si om influensa. En dag gjør lite, mens flere dager vil medføre en stadig større negativ konsekvens.

Den nedbrytende effekten er ikke bare tilstede når sykdommen/stoffene i blodet er tilstede med sin effekt. I etterkant vil også kroppen trenge ekstra lang tid for å innhente seg og komme til krefter igjen.

Når kan man starte opp igjen med trening etter sykdom/medisinbruk?
Treningen kan gjenopptas når kreftene er tilbake, dvs. når et positivt overskudd er tilbake i muskulaturen. Det kan ta alt fra noen dager til flere uker. Det positive overskuddet merkes ved at man føler seg pigg, frisk og rask. Bruk av muskulaturen kjennes bra og føles godt. Muskelen kjennes sterk og uthvilt.

Hvor startes treningen opp igjen?
Kroppen vil under sykdommen og den etterfølgende hvileperioden, miste noe av sitt treningsgrunnlag pga. inaktivitet. Derfor bør treningen startes rolig på et noe lavere nivå enn der man var før. Etter hvert og gradvis kan treningsmengden økes igjen. En enkel regel her er at kortere sykdom og kortere hvileperioder, indikerer at liten reduksjon av treningsmengde er nødvendig, mens langvarig sykdom/hvileperiode betyr større reduksjon av treningsmengden.

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag