RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kan is være sunt?

Foto: Phil Dickson (Getty Images/iStockphoto)
Om du følger disse rådene, er den litt sunnere i hvert fall ...

(SIDE2): Is hører sommeren til og det fins mange varianter å velge mellom.

Helse- og livsstilsmagasinet SHAPE har fått ernæringsfysiolog Cynthia Sass til å komme med råd om hvordan isen kan bli litt sunnere. Ernæringsfysiologen har master i ernæring og helse. hun er også ernæringskonsulent for New York Rangers og Tampa Bay Rays.

Her er hennes råd for is sesongen.

Ikke prøv å lure smaksløkene
Yoghurtis er mer kalorifattig en fløteis fordi fløte bidrar med en del fett. På den annen side inneholder yoghurtisen en del mer sukker. I litt under 3 desiliter yoghurtis skjuler det seg 40 gram med sukker. Dette tilsvarer omtrent ti teskjeer med sukker. På tross av sukkeret er ikke isen like mektig og det er lettere å overspise. Kaloriinnholdet er på omtrent 350 kcal.
I bare 1, 5 desiliter fløteis er det ca. 250 kcal.

Kjøp ekte vare
det er bedre å få i seg de naturlige ingrediensene som melk, fløte, sukker, egg og vaniljestang i stedet for kunstig søtning og glukosesirup. Prøv å holde deg under 1, 5 desiliter is og topp heller isen med frisk bær eller stekte/grillede ferskener, plommer og aprikos.

Ikke glem at ...
Det fins is som for eksempel er laget på kokosmelk. Isen inneholder omtrent like mange kalorier som is laget på fløte, men flere studier bekrefter at fett fra kokosmelk kan være gunstigere fett for kroppen. Kokosnøtter bidrar dessuten med antioksidanter på lik linje som bær og mørk sjokolade.

En kule er nok
Istedenfor å kjøpe en bøtte med is for å spise hjemme så kjøp is ute. en kule på en kjeks er en passe porsjon. en kule ser ofte mer stusslig ut når du har dessert og fyller en dessertskål. da kan det ofte bli i overkant mye is. Har du is til dessert hjemme kan du for eksempel topp en kule med frisk frukt.

Lag isen selv!
En iskremmaskin kan være en lur investering! Både økonomisk og kalorimessig. Det gjør at du automatisk kan kontrollere hva du putter i munnen. Du kan også lage iskrem av gresk yoghurt eller alternativer som ikke inneholder kumelk. Dessuten kan du kutte sukkeret og heller bruke naturlige ingredienser som frisk frukt, mørk sjokolade, nøtter, naturlig smaksforsterkere som mynte, ingefær, sitron. Her kan du prøve deg fram.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere