RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kan jeg trene i svangerskapet?

Foto: Thinkstock
Sist oppdatert:
Myter om trening og graviditet gjør gravide kvinner usikre.

(SIDE2): Gravide kvinner ble tidligere rådet til å holde seg mer eller mindre unna fysisk aktivitet. I dag vet vi at trening under svangerskapet kan ha positiv innvirkning på både mor og barn. Likevel er det flere myter om trening og graviditet som gjør mange gravide kvinner usikre på hva som er best.

Artikkelen er levert av Helsenett.no.

Hva er myter og hva er fakta?
Husk at det alltid er viktig å rådføre seg med din lege før du setter i gang med et aktivt treningsprogram.

Påstand: Pulsen må aldri overstige 130 slag i minuttet hos gravide kvinner.
Myte: Det finnes ingen ideell treningspuls for gravide kvinner, men ikke tren så hardt at det er ubehagelig. En annen skala, kalt RPE (Rate of Perceived Exertion - frekvens av oppfattet anstrengelse) er i bruk i dag. Den måler hvor trett en person blir ut i fra bruk av oksygen, produksjon av varme og hjertefrekvens.

Påstand: Det er utrygt å gjøre mageøvelser.
Myte: Det er ikke bare trygt, men det er også lurt. Mage og rygg kan med fordel trenes opp under graviditeten. Det kan gi bedre svangerskap og enklere fødsler. Øvelser på ryggen bør unngås etter første trimester, men det finnes andre som kan utføres stående eller sittende.

Påstand: Du kan fortsette å jogge når du er gravid.
Fakta: Var du en aktiv jogger før du ble gravid er du ikke nødt til å slutte. Går det bra med deg og svangerskapet kan du fortsette å løpe nesten helt til du skal føde. Får du en «rar» følelse etter eller under trening, kan det derimot være lurt å slutte.

Husk på at svangerskapet ikke er en tid for bryting av verdensrekorder. Tempoet vil automatisk synke jo nærmere fødselen kommer, det er derfor ikke mulig å konkurrere med prestasjonene du hadde før graviditeten.

Påstand: Du er mer utsatt for treningsskader når du er gravid.
Fakta: Når du er gravid produserer kroppen et hormon som heter relaxin. Dets jobb er å smøre leddene slik at fødselen blir enklere. Skader kan skje når leddene får for mye «smøring». Du bør derfor unngå øvelser som involverer leddbevegelser og den dyptliggende muskulaturen.

Påstand: Ikke alle aktiviteter er trygge under svangerskapet.
Fakta: Øvelser som går på balanse (sykling, skiturer) eller kontaktsport (fotball) kan være risikabelt når du er gravid. Etter den fjerde måneden blir balansen redusert og du bør ikke legge ut på aktiviteter som krever gode balanseevner.

Påstand: Trener jeg mye stjeler jeg viktige næringsstoffer fra barnet.
Myte: Barnet vil få alt det trenger. Trening vil kun gå utover ditt eget reservelager. For å unngå problemer kan du spise mindre, men oftere.

Barn av mødre som har trent under svangerskapet har en tendens til å være tynnere, men størrelsen på organene og hodet er normale. Det er derfor ingen grunn til å kvie seg for å trene.

Påstand: Har jeg ikke trent før er det dumt å starte når jeg er gravid.
Myte: Har du vært lite aktiv før svangerskapet bør du ikke gå helt amok på treningssenteret. Det betyr derimot ikke at du skal tilbringe ni måneder i sofaen. Gå tur eller stikk innom svømmehallen. Aktivitet er gunstig for graviditeten og får deg til å føle deg bedre. Det kan i tillegg motvirke tretthet og søvnproblemer som gjerne følger med svangerskapet. Prøv å bygge opp aktivitetsnivået gradvis.

Påstand: Ved tegn på problemer bør jeg slutte å trene og holde meg unna resten av svangerskapet.
Myte: Ved tegn som smerte, svimmelhet og kvalme bør du stoppe med treningen øyeblikkelig. Det betyr imidlertid ikke at du må kutte ut all trening fram til fødselen. Snakk med legen din og fortell om problemene: hva du gjorde da de inntraff, hvor lenge de varte og hvor alvorlige de var.

Se flere artikler i Side2s babyspesial.

Du bør stoppe fysisk aktivitet og kontakte lege ved:
- vaginale blødninger eller lekking av annen væske
- reduserte aktivitet fra fosteret
- sammentrekninger i livmoren
- svake muskler
- ømme eller vonde legger
- hodepine
- vondt i brystet
- pustebesvær
- svimmelhet

Relaterte saker på helsenett.no:
Svangerskap og overvekt
Sikker graviditetstest?
Å få barn i voksen alder
Enklere fødsel

(Kilde: Web MD)

Promotion:
Dr Greve Pharma på Facebook:
Still dine spørsmål til en farmasøyt eller jordmor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere