Kanal 24 blir Idol-kanal

321.000 nordmenn hører på Kanal 24 til daglig. For å øke lyttertallene satser radiokanalen nå friskt på nye konsepter, som Idol-radio med sendinger fire ganger i uka.

Kanal 24 har 321.000 daglige lyttere. Det er 8 prosent av radiolyttermarkedet. P4 har over tre ganger som mange daglige lyttere med sine 1,1 millioner. Det tilsvarer en andel på 27 prosent.

- Vår utfordring er at vår kanal er som den nye gutten i klassen som ikke alle er blitt kjent med. Men det kommer, sier radiosjef Arne Krumsvik i Kanal 24 til NTB.

Ifølge Krumsvik har Kanal 24 ikke tenkt å gå ut å gi et lyttermål igjen, slik de gjorde det i startfasen da kanalen garanterte 500.000 daglige lyttere.

- Vi tar utfordringene fra dagens nivå, og vi skal bli bedre dag for dag, sier Krumsvik.

At Kanal 24 er god på nyheter og på musikk, er ifølge Krumsvik noen av de reaksjoner kanalen har fått tilbake fra sine lyttere.

For å trekke ytterligere lyttere, er Kanal 24 begynt å definere seg som en Idol-radio, og vil bringe stoff om denne konkurransen fire dager i uken.

P4s radiosjef Kalle Lisberg mener Kanal 24 nå må ha erfart at en radioetablering er en tyngre prosess enn det mange tror, i følge NTB

- Vi kan aldri føle oss trygg for konkurrentene, og Kanal 24 kan gjøre tilpasninger å angripe oss med suksess. Men P4 kan tåle å miste 200.000 daglig lyttere uten å lide vesentlig økonomisk tap. Dersom disse skal erobres av Kanal 24, må deres lyttertall økes med over 50 prosent og foreta omlegging til et noe mer ulikt P4. Det vil være utfordrende å få til innenfor rammene av Kanal 24s konsesjonsbetingelser, mener Kalle Lisberg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.