RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kanal4 skal bli kvinnekanalen

Sist oppdatert:
Utviklingsdirektør Anne Jortveit (bilde) har tidligere proklamert at både kvinnelige ansatte og lyttere er viktig for nykommeren. En ledende kvinnelig medierådgiver mener det er en fornuftig strategi.

Nina Kraugerud er hentet fra Dagbladet for å lede debattprogram på radio. Brita Møystad Engseth fra Dagsavisen blir kultur- og filmguru. Audhild Gregoriusdotter Rotevatn fra NRK Sporten blir kanalens ledende nyhetsprofil.

Tidligere har utviklingsredaktør Anne Jortveit (eks-P4) uttalt at den nye radiokanalen ønsker å ansette unge dyktige jenter fordi de mener dette kan bli et varemerke og et konkurransefortrinn for kanalen.

- Jenter er dessverre mangelvare innen politisk debatt i etermediene, sa Jortveit nylig.

Radiopublikummet kanalen satser på å bygge, skal også ha en kvinnelig kjerne, helst yngre etablerte kvinner i overkant av 30-årene.

Mediebyrået Carat har tro på denne strategien i et kommersielt radiomarked som må vokse radikalt for at det skal bli plass til to store aktører neste år.

– Kanal 4 har helt klart gjort analyser som viser at det er flest kvinnelige lyttere å hente for en ny kanal. For kommersiell radio i Norge har tradisjonelt hatt størst grad av mannlig lytting, sier Helle Thorkildsen, mediedirektør i Carat, til NRK.no.

– I et såpass etablert radiomarked som Kanal 4 skal finne fotfeste i, er det eneste riktige å lete opp en nisje hvor den kan skille seg fra det tilbudet som finnes i dag. Å satse på kvinnelige lyttere kan derfor virke fornuftig. Fremdeles er det sånn at det er kvinnene som gjør innkjøpene i familien, og det gjør kvinner til en attraktiv målgruppe for annonsørene, hevder Thorkildsen videre overfor NRK.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere