*Nettavisen* Nyheter.

Kanontall for forbrukertillit i USA (Ny)

En undersøkelse av forbrukernes tillit i USA kom inn med kanontall for april. Oppgangen er den største siden mars 1991, da den forrige gulfkrigen tok slutt. Børsene stiger

19.05.08 01:12

Oppdatert med markedsreaksjon.



Forbrukertillitsmålingen fra organisasjonen Conference Board viser en verd på 81,0 i april.



På forhånd ventet markedet 70,0 poeng, ifølge Briefing.com.



I mars var tallet 62,5 poeng.



Den andre forbrukertillitsmålingen i USA, utført av University of Michigan, kom i forrige uke med en verdi på 86,0 poeng for april, opp fra 83,2 i mars.



Målingen sender børsene ytterligere opp. De amerikanske børsindeksene er opp rundt 1 prosent fem minutter etter at tallene kom, rundt det dobbelte av oppgangen før de ble kjent.



På Oslo Børs fikk en allerede glimrende børsdag en ekstra rakett i sluttauksjonen i minuttene etter klokken 16.



Bakgrunn



Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag