*Nettavisen* Nyheter.

Kanontall for forbrukertillit

En foreløpig måling av amerikanske forbrukeres tillit til økonomien nå i mai, var mye sterkere enn ventet. Irak-krig og SARS synes å være glemt

19.05.08 01:11

Et foreløpig anslag fra University of Michigan for Consumer Sentiment i mai viser en verdi på 93,2 poeng.



På forhånd var det ventet 87,0 poeng, ifølge Briefing.com.



I april var tallet 86,0 poeng.



Amerikansk forbrukertillit har falt markant i vinter, trolig både på grunn av økende arbeidsledighet og Irak-krigen, samt nå i det siste: SARS.



Men nå synes frykten i stor grad å ha gitt seg.



Bakgrunn

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.