Karbo-mat kan gi vektreduksjon

I disse lavkarbo-dager blir karbohydrater ofte sett på som et grusomt onde, og mange som trener er ikke klar over hvor viktig næringsstoffet er etter en treningsøkt.

To tiår med forskning har vist at å spise karbohydrater etter en hard treningsøkt er viktig for å bygge opp skadede muskler og klargjøre kroppen til neste økt.

Hvis man spiser feil mat etter en treningsøkt, eller – enda verre – dropper å spise i det hele tatt, kan det skade kroppen.

- Alle vet at man ikke kan kjøre en bil i en evighet uten å fylle bensin, og på samme måte kan man ikke trene og trene uten å fylle opp tanken igjen, sier treningseksperten Cedric Bryant ved American Council on Exercise til nyhetsbyrået AP.

Måltid etter hver treningsøkt er viktig
Karbohydrater er den viktigste energikilden når man trener, og det blir lagret som glykogen i muskelcellene. Når man trener blir glykogennivåene tynnet ut, og da trenger kroppen etterfylling.

Hvis man hopper over måltidet etter en treningsøkt er sjansene store for at man kommer til å føle seg utslitt neste gang man trener.

I 2000 gikk amerikanske eksperter i sportsmedisin og ernæringsfysiologi gjennom flere studier på området, og konkluderte med at et måltid etter hver treningsøkt er viktig.

Hvor mye karbohydrater det bør være i måltidet kommer an på lengden og intensiteten på treningen, i tillegg til hvor ofte man trener.

For eksempel er måltidet viktigere for en triatlon-utøver som løper om morgenen og sykler om ettermiddagen, enn for en maratonløper som bare løper ett løp. Det er fordi triatlon-utøveren må fylle på før neste økt, mens maratonløperen har bedre tid til å komme seg.

Spis en halvtime etter hver økt
Ekspertene anbefaler at karbohydratene spises omtrent en halvtime etter hver økt, fordi kroppen da vil oppføre seg som en svamp og trekke til seg alle næringsstoffene.

Måltidene kan for eksempel være pasta, ris, havregryn eller en yogurt med lavt fetinhold.

For folk som ikke er like ivrige på treningsstudioet er ikke måltidet etter treningen like viktig, fordi kroppen naturlig vil ta opp karbohydrater fra andre måltidet i løpet av dagen – men eksperter sier det ikke skader å spise et karbohydrat-rikt måltid etter treningen for å få ny energi.

Kan hjelpe på vektreduksjonen
Til dere som er opptatt av vekten og bekymret for å spise for mye karbohydrater, sier ekspertene at dere fremdeles bør passe på å spise den riktige typen mat etter treningsøktene. Men dere kan ta noen enkle grep, som å begrense karbohydratrikt snacks med et høyt innhold av sukker, og heller spise for eksempel en frokostblanding med fullkorn.

- Dette kommer ikke til å ødelegge slankeopplegget ditt, sier Bryant til nyhetsbyrået.

- I stedet kommer det til å gjøre deg mer produktiv når du trener, noe som på lang sikt vil hjelpe på vektreduksjonen.

Siste saker fra Mozon
Kribler det i bena?
Voksen med ADHD
Mer skatt på godsakene
Behandling av overaktiv blære
Variert mat er best

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag