*Nettavisen* Nyheter.

Kåret egen kunde til valgkampvinner

Årets valgkamp var tam som en fotballkamp i fjerdedivisjon, mener Geelmuyden.Kiese.

20.06.08 11:04

Geelmuyden.Kiese mener Høyre gjorde den beste valgkampen, samtidig som de har partiet på kundelisten. – Det var en bitte liten jobb som vår redaksjon gjorde, sier Gunnar Mathisen i GK. Han mener årets valgkamp var eksepsjonelt tam.

Mens både Kommunikasjonsforeningen og bransjebladet Kampanje begge mente SV var det beste partiet i valgkampen, kåret Geelmuyden.Kiese Høyre til valgkampens vinner. GK mener Høyre var det partiet som kommunikasjonsfaglig gjennomførte den beste valgkampen.

Positiv og negativ omtale

Geelmuyden.Kiese har vurdert positiv og negativ medieomtale og sett på hvor bra partiene har fått kommunisert sine kjernebudskaper.

- Høyre har markert seg særlig ved at partiet for første gang på veldig lenge kommuniserer godt gjennom et bredere politisk lag enn sine nærmeste konkurrenter, skriver PR-byrået i sin gjennomgang av partienes kommunikasjonsstrategi.

Geelmuyden.Kiese skryter av profilerte politikere som Per Kristian Foss og Erna Solberg og legger til at til og med Jan Petersen, som tidligere har blitt kritisert for sin manglende evne til å kommunisere ut til folket, også har greid seg ganske bra.

Jobbet for Høyre

Men under valgkampen har Geelmuyden.Kiese samtidig jobbet for Høyre, blant annet med å lage en brosjyre som ble delt ut til husstandene i Bærum. Seniorrådgiver Gunnar Mathisen, som sammen med kollega Øyvind Johnsen har gjennomført analysen av partienes valgkamp, avviser overfor Propaganda at det har hatt noe med saken å gjøre.

- Absolutt ikke! Det må jeg bare få sagt. Det er folk i vår redaksjon som har gjort et blad for Bærum Høyre. Det var en liten jobb. Jeg har ikke jobbet med det i det hele tatt, sier seniorrådgivere med bakgrunn fra tre forskjellige departementer, OECD, Europakommisjonen og Den norske EU-delegasjonen i Brussel, og ved Den norske ambassaden i Beijing.

Mathisen sier til Propaganda at de tradisjonelt sett ikke tar jobber for politiske partier.

- For oss har det vært slik lenge. Vi definerer oss som et strategisk kommunikasjonsbyrå som går inn i de strategier kundene har. Hos de politiske partiene blir disse strategiene lagt på landsmøtet, sier han, men sier samtidig at de nå vurderer å begynne å ta jobber for politiske partier, noe jobben for Høyre er et lite skritt i retning av.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.