RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kataloghai-sommer

Foto: Universal studios
Sommeren er høytid for kataloghaiene. Følg ti enkle råd og unngå å kaste penger ut vinduet.

Mer enn halvparten av alle småbedrifter blir hvert år forsøkt svindlet av kataloghaiene. Haiene kjenner sin besøkelsestid og øker antall oppringninger i sommermånedene. Småbedrifter med mellom 20-99 ansatte er spesielt utsatt.

Mange biter på
Det er store penger å spare. Ifølge Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF) betalte 8.000 bedrifter minst 80 millioner kroner til kataloghaiene i fjor.

Det gjennomsnittlige fakturabeløpet er 9.000 kroner.

Parasitter
- Det er et betydelig problem når hele 58 prosent av bedriftene er blitt utsatt for fakturasvindel. Kataloghaiene bidrar på ingen måte til landets verdiskaping, de er og forblir parasitter som kun forsøker å utnytte den høykonjunkturen som næringslivet nå opplever, sier advokat Per-Ole Hegdahl i NARF.

10 enkle råd

Hegdahl har følgende råd til dem som mottar fakturaer de er usikre på:

  • Ikke aksepter et tilbud, verken muntlig eller skriftlig, uten at du er sikker på hva det omfatter.
  • Sjekk varslingstjenesten hvis du er i tvil - spesielt hvis produktet og/eller bedriften et ukjent. Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter/bedrifter.
  • Kontroller at en eventuell henvisning til eksisterende kunderelasjon er reell.
  • Er du i tvil om hva tilbudet består i eller hvem leverandøren er, be om skriftlig dokumentasjon før du tar en avgjørelse.
  • Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.
  • Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et "spesielt godt tilbud", er det grunn til å være ekstra skeptisk.
  • Ta deg alltid tid til å sende en enkel, skriftlig reklamasjon til avsender hvis du mottar uriktige ordrebekreftelser, fakturaer, inkassovarsler og lignende - og gjør det raskt. Send kopi av reklamasjonen til Varslingslisten eller din næringsorganisasjon.
  • Ikke betal en urettmessig faktura bare for å bli kvitt problemet. Ved å betale denne type fakturaer er du med på å opprettholde inntektsgrunnlaget til useriøse aktører og dermed at enda flere næringsdrivende blir utsatt for problemene.
  • Ikke la deg skremme av ordet "inkasso". Hvis du kan dokumentere at du har bestridt kravet skal ikke de autoriserte inkassofirmaene inndrive kravet som ordinær inkasso med inkassogebyr og mulig betalingsanmerkning. Se mer på www.inkasso.no.
  • Rapporter upresis eller villedende markedsføring til Varslingslisten.no eller din næringsorganisasjon.

Kilder: Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF), www.varslingstjenesten.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere