RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Sigurdsøn, Bjørn (Scanpix)

Keiserens nye skatt

Sist oppdatert:
Jens Stoltenbergs problem er at hvis det ser ut som skatteøkninger og føles som skatteøkninger, ja da er det skatteøkninger.

Norge bruker oljepenger i et voldsomt tempo, og de siste tre årene har det offentlige forbruket økt voldsomt.

I år bruker staten 907,5 milliarder kroner, og for å gjøre opp regningen bruker regjeringen 148,5 milliarder kroner fra Oljefondet. Det er 44,6 milliarder kroner mer enn fondets avkastning, og innebærer enkelt sagt at finansminister Sigbjørn Johnsen må spise av fondet for å holde det offentlige maskineriet gående.

I fjor og i forfjor økte det offentlige konsumet med henholdsvis 3,8 og 5,6 prosent. I løpet av to år er altså veksten nær ti prosent, og regnskapstallene for kommunene viser at milliardene strømmer jevnt og trutt.

Dersom finansminister Sigbjørn Johnsen skal bringe utgiftene ned på et nivå som er innenfor den såkalte handlingsregelen, så krever det reelle kutt på flere titalls milliarder kroner. Det må ramme hjertesaker for de tre rødgrønne regjeringspartiene. Alternativt kan han heve skatter og avgifter tilsvarende - for eksempel ved å kviste barnetrygden eller innføre ny skatt på flyreiser - men da bryter han løftene i valgkampen og i Soria Moria II.

Det mest sannsynlige er et kompromiss med litt av alt: Økte avgifter, strammere offentlig utgiftsvekst og at man tar tilpasningen til handlingsregelen over flere år. SV vil det kanskje annerledes, men det vil overraske stort om finansminister Sigbjørn Johnsen og statsminister Jens Stoltenberg hever skattesatsene på vanlige lønnsinntekter.

Rådgivende Ingeniørers Forening mener at det trengs 1.100 milliarder kroner for å løfte jernbanen og veinettet opp til akseptabel standard. Problemet er at nettopp investeringer er det enkleste å kutte i statsbudsjettet. Kutt i investeringer er helt feil samfunnsøkonomisk, men utløser mindre protester i media. Og så lenge alle politikere vil gjenvelges er det lett til å ty til en lettvint og kortsiktig løsning.

Jernbanen er et godt eksempel. Dagens problemer skyldes politiske valg for 5-10 år siden. På samme måte er det fremtidens politikere som vil få skylden for manglende investeringer i dag.

Det sies om finansminister Sigbjørn Johnsen at han er blant de få som kan si nei med et smil.

Dersom han virkelig klarer å lage et statsbudsjett for 2011 som går løs på den offentlige utgiftsveksten, så blir han historisk. Særlig når godt over halvparten av velgerne lever av offentlige budsjetter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere