RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Øker inntektene og håper på den digital postkassen

Oslo (NTB): Posten Norge leverte et godt resultat i fjerde kvartal, med økte innekter og et bedret resultat. Nå er håpet at det offentlige vil trykke Postens digitale postkasse til sitt bryst.

- Jeg er godt fornøyd med kvartalsresultatet. Det viser at vi både leverer høy kvalitet og tilfredsstillende økonomiske resultater til tross for markedsmessige utfordringer, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Han kan se tilbake på et førstekvartal der driftsinntektene økte med 178 millioner kroner og der driftsresultatet endte på 448 millioner, opp fra 407 millioner på samme tid i fjor. Resultat før skatt ble 280 millioner, hele 72 millioner bedre enn i samme kvartal i fjor.

Det gode resultatet kommer til tross for nedgang i antall sendte brev, spesielt for A-post, og kan tilskrives omfattende effektivisering. Effektiviseringsprogrammet Spinnaker, som ble igangsatt i 2008, har gitt en samlet effekt på i overkant av 2,5 milliarder kroner.

Dag Mejdell har nå et mål om at Postens egen digitale postkasse Digipost skal lokke det offentlige over som gigantkunde. I dag har 200.000 personer registrert seg som brukere, men ikke mer enn cirka 50 virksomheter har tegnet avtale om å sende brev i den digitale postkassen.

- Vi vet at folk vil ha det enkelt og samle all post i en postkasse - både på hagegjerdet og på nettet. Posten jobber for at Digipost skal bli valgt av det offentlige for å sende digital post i fremtiden på samme måte som Posten har sendt fysisk post i 365 år, sier konsernsjefen. (©NTB) (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere