RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kickstart på dagen

Fyll glasset med kiwi og druer, med epler og pærer, appelsiner og mango. Det gir en skikkelig kickstart på dagen.

Jeg tror energi og overskudd må være to av de mest oppløftende ordene i verden. Når vi subber rundt i høstmørket, er det ikke alltid vi føler vi er helt der. Men hvis du får i deg nok vitaminer, mineraler og sporstoffer, så blir du piggere og gladere.

Friskt med frukt
Ta en banan, et par kiwi, en liten klase grønne stenfrie druer og litt frisk eplejuice, og mos det raskt med en stavmikser eller i en hurtigmikser. Reguler mengden eplejuice i forhold til hvilken konsistens du vil ha. Bare fargen gjør at du nesten kjenner energinivået stige.

På samme måte kan du blande de fruktene du liker best. Kjør tykke skiver av vannmelon til en saftig drikk som også styrker immunforsvaret, eller bland vannmelon eller en gyllen melon med mango eller ananas og kanskje litt revet ingefær. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser.

Blander du inn yoghurt, får du i deg viktige melkeproteiner og en kremet drikk. Banan gjør den fyldig og mer mettende, mens litt juice gjør den mer tyntflytende.

Grønnsaker kan også brukes
Svinger humøret utover dagen, kan du lage en grønnsakdrikk i stedet. Den gir mer stabil energi som ikke faller så raskt. Et par gulrøtter, et par rødbeter, litt revet ingefær, saften av en halv lime og evt. litt vann, gir en drikk som også virker rensende og avgiftende på kroppen.

Har du en juicepresse, kan du kjøre en agurk sammen med et par epler eller gulrøtter. De fleste grønnsaker kan brukes – selv kål, men prøv deg frem til du finner en smak som passer deg.

I noen oppskrifter står det at grønnsakene eller frukten skal være frossen. Det er ikke nødvendig. Vil du ha en veldig kald drikk, kan du knuse noen isbiter og ha i. Normalt vil kjøleskapskald frukt være kald nok. Har du en juicepresse, får du en klar, fin saft, men det gjør ikke noe om du kjører alt i hurtigmikseren. Saften blir mer tyktflytende, men samtidig får du med deg alle fibrene i frukten, og det er godt for magen.

Frukt og grønnsaker skal være modne, men ikke overmodne. Drikk med det samme. Drikken taper seg både i smak og vitamininnhold hvis den blir stående. Vil du starte dagen med et energioverskudd, men har dårlig tid om morgenen, kan du gjøre de fleste ingrediensene klare dagen i forveien. I mikseren tar det knapt et minutt før drikken er ferdig.

Her har du fem friske og sunne smoothies:

Grønn glede

Healthy life

Vitaminsjokk

Mr. Morsman spesial

Eplefryd med sting

Flere oppskrifter finner du her .

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere