Gå til sidens hovedinnhold

Kinas statsmedier brukte en antatt oppdiktet biolog i saker om opphavet til covid-19

Statsstyrte medier i Kina har sitert en sveitsisk biolog som antakelig ikke eksisterer. Sveits omtaler de kinesiske artiklene som falske nyheter.

Kinesiske statsstyrte medier anklages for å ha spredd falske nyheter og for forsøk på å diskreditere Verdens helseorganisasjon (WHO) etter å ha sitert en biolog som angivelig ikke eksisterer.

Flere kinesiske medier, deriblant CGTN (statlig TV-kanal), People’s Daily og China Daily, har sitert og referert til en sveitsisk biolog ved navn «Wilson Edwards». Edwards skal ha uttalt at USA presset WHO til å etterforske teorien om at koronaviruset lekket ut av et laboratorium i Wuhan i Kina, melder BBC.

Uttalelsene er fra et Facebook-innlegg fra 24. juli som er signert «Wilson Edwards», som også hevdet å være en sveitsisk biolog.

Les også: Norsk professor advarer: - Jeg kan lage korona-viruset på fire måneder

Sveits: - Dette er falske nyheter

Nå har imidlertid den sveitsiske ambassaden i Beijing gått ut og sagt at biologen antakelig ikke eksisterer. Ambassaden har også bedt kinesiske medier om å fjerne artiklene hvor «Wilson Edwards» blir omtalt og sitert.

«De siste dagene har det blitt publisert et stort antall nyhetsartikler og innlegg på sosiale medier i Kina som siterer en angivelig sveitsisk biolog. Samtidig med at vi setter pris på oppmerksomheten landet vårt får, må den sveitsisk ambassaden dessverre informere den kinesiske offentligheten om at dette er falske nyheter,» skriver den sveitsiske ambassaden i en Twitter-melding.

Videre skriver ambassaden at det ikke eksisterer noen personer i det sveitsiske folkeregisteret som heter «Wilson Edwards», og at det heller ikke finnes noen akademiske artikler eller studier innen biologifeltet som kan knyttes til dette navnet.

Ambassaden ber nå om at de aktuelle artiklene i Kina fjernes og at mediene publiserer en rettelse.

Les også: USA vil til bunns i korona-opphavet - krever full åpenhet fra Kina

- Grunn til å være på vakt

Generalsekretær i Norsk redaktørforening, Arne Jensen, har begrenset kjennskap til saken om den oppdiktede biologen, men sier følgende på generelt grunnlag.

- Det er mye som tyder på at Kina har en ganske bevisst strategi for å påvirke vestlig opinion gjennom det som kan se ut som journalistikk, men som ikke er det. De er veldig opptatt av å fremme sine interesser og versjoner av saker, og har en veldig aktiv strategi på det området, sier Jensen til Nettavisen.

- Dette er ikke veldig overraskende, men det gir grunn til å være på vakt overfor det som kommer av nyheter derfra. Kina har ikke noen tradisjon for pressefrihet og ser i stor grad på journalistikk som en del av propagandaapparatet, sier Jensen.

Opprettet ny ekspertgruppe for å granske opphavet

Bakteppet er at WHO opprettet en ny ekspertgruppe (International Scientific Advisory Group for Origins of Novel Pathogens - SAGO) den 16. jul. Ekspertgruppen skal blant annet granske opphavet til koronaviruset som forårsaker covid-19.

WHOs granskning av koronavirusets opphav tidligere i år, konkluderte med at det var «svært usannsynlig» at viruset lekket fra et laboratorium i Wuhan, og at smitteoverføringen mest sannsynlig skjedde naturlig fra dyr til menneske.

Men det som tidligere ble avfeid som en konspirasjonsteori, blir nå vurdert som en teoretisk mulighet av både USA og WHO.

På forsommeren beordret USAs president Joe Biden amerikanske etterretningsbyråer til å granske den såkalte laboratorie-teorien. Etterretningsbyråer får 90 dager på seg til å grave opp konkrete svar.

Ifølge CNN er amerikansk etterretning i ferd med å ferdigstille granskningsprosessen og har allerede utarbeidet et hemmeligstemplet utkast til en endelig rapport.

I juli innledet WHO «fase 2» av opphavsgranskningen, og uttalte samtidig at det er for tidlig å utelukke en eventuell kobling mellom koronapandemien og lekkasjer fra laboratoriet i Wuhan. Kina omtalte den nye opphavsgranskningen som «arrogant» og «respektløs».

Den falske biologen «Wilson Edwards» er sitert på at opprettelsen av WHOs ekspertgruppe (SAGO) skjedde som følge av press fra USA. Facebook-innlegget ble referert av flere statsmedier i Kina.

«Wilson Edwards uttalte på sin Facebook-side: Som biolog har jeg de siste månedene vært et forbauset vitne til hvordan sporingsarbeidet til covid-19-opphavet har blitt politisert,» skrev China Daily i den første versjonen av artikkelen.

I den nye versjonen er alle henvisninger til «Wilson Edwards» fjernet.

- Biolog med oppsiktsvekkende påstand

Shine, som er den digitale plattformen til Shanghai Daily, skrev følgende om den angivelige sveitsiske biologen: «En europeisk biolog har stått fram med en oppsiktsvekkende påstand om at en WHO-ekspertgruppe, som arbeider med sporing av pantogener inkludert viruset som forårsaker covid-19, ville bli et politisk redskap.»

Shine skrev videre at «biologen» var bekymret for WHOs uavhengighet og siterer ham på at «USA er såpass besatt av å angripe Kina på temaet rundt sporing av opphavet, at de nekter å åpne øynene for data og funnene».

Facebook-kontoen til «Wilson Edwards» ble tilsynelatende opprettet dagen før det kritiske innlegget ble postet. Brukeren hadde bare tre Facebook-venner, og det var ikke noe annen informasjon eller bilde på kontoen.

Les også: - Hvis jeg skal spekulere, tror jeg viruset er menneskeskapt

Falske kilder

Dette er ikke første gang at kinesiske statsmedier beskyldes for å bruke falske kilder. Blant annet var det en fransk journalist ved navn Laurène Beaumond som stilte opp i en reportasje på kinesisk TV som omhandlet den undertrykte uigurer-minoriteten i Xinjiang-regionen. Den «franske journalisten» bidro til å sette uigurenes situasjon i et bedre lys.

I mars måned kunne imidlertid den franske avisen Le Monde bringe nyheten om at det ikke eksisterer noen fransk journalist med dette navnet, skriver The Washington Post. Det kinesiske utenriksdepartementet hevder imidlertid at hun eksisterer selv om hun ikke står oppført i folkeregisteret.

Gunnar Stavrum: Norsk toppforsker vil ikke avvise at korona kom fra kinesisk laboratorium

Andre kinesiske statsstøttede medier har også viderebrakt konspirasjonsteorier om at koronaviruset har sitt opphav i USA. En artikkel i den engelskspråklige avisen The Global Times siterte en anonym «innsider» i en artikkel på mandag, som hevdet at det nå rettes mistanke mot USA og at det er amerikanerne som har lekket ut det dødelige viruset.

Koronaviruset og sykdommen covid-19 har hittil krevd 4,3 millioner menneskeliv på verdensbasis, men det er trolig snakk om store mørketall grunnet manglende oversikt og registrering i en rekke land.