RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kinesisk skip kan ha fanget opp signal fra boks

Sist oppdatert:
Et kinesisk skip har fanget opp et signal som kan være fra det savnede malaysiske flyet.

Det er også funnet gjenstander i området som kan være vrakrester.

Det var det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua osom først meldte om signalet.

Ifølge den amerikanske TV-kanalen CNN dreier det seg om et såkalt pulssignal som sendes på 37,5 kilohertz per sekund. Det skal være samme frekvens som minst én av de to såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren, sender på.

Lørdag informerte Malaysias forsvars- og transportminister Hishammuddin Husseinom at søket etter flyet intensiveres.

Men en annen ekspert CNN har snakket med, havforskeren Simon Boxall, maner til varsomhet og advarer mot å trekke for raske konklusjoner.

– Dette kan være mange forskjellige ting, sier han og trekker fram at frekvensen brukes av flere instrumenter.

– Jeg vil virkelig se at dette blir bekreftet. Men det kan være et falskt signal, tilføyer han.

Flere muligheter

Det var det kinesiske patruljeskipet Haixun 01 som registrerte signalet. Også det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua sier at det gjenstår å fastslå at signalet faktisk kom fra det savnede flyet.

Senere ble det meldt at det var gjort observasjoner fra kinesiske spaningsfly av hvite gjenstander som fløt i havet. Observasjonene ble gjort om lag 90 kilometer fra området hvor pulssignalet ble fanget opp, melder CNN.

Men lignende observasjoner av flytende gjenstander har flere ganger vært falsk alarm. Australias forsvarsminister David Johnston advarer folk mot å bli for optimistiske.

– Det er ikke første gang vi har hatt noe som har vist seg å være veldig skuffende, sier han til fjernsynskanalen ABC.

Dette er spesialredskapet den australske marinen bruker i søket etter det forsvunnede passasjerflyet. Den senkes ned under overflaten og søker etter signaler fra ferdskriver og taleregistrator.

Flere feilkilder

Det fins flere mulige feilkilder, påpeker flysikkerhetsanalytiker Hans Kjäll. For eksempel sender hvaler og delfiner ut lyder i det samme frekvensområdet.

– De har frekvenser som ligger opp mot dette, over det hørbare området, sier Kjäll til nyhetsbyrået TT.

Han tar for gitt at det kinesiske skipet har gjort opptak av lyden. I så fall venter gransking med spesialutstyr som spektralanalysatorer.

Hvis signalet viser seg å stamme fra en svart boks, er det svært usannsynlig at denne stammer fra noe annet fly enn det savnede Malaysia Airlines-flyet, tilføyer Kjäll. Det skyldes blant annet begrenset batteritid.

Sonarsøk

Malaysias fungerende samferdselsminister opplyste lørdag at det er nedsatt tre forskjellige komiteer som skal granske forsvinningen av flyet.

Det mest intensive søket etter det forsvunnede Malaysian Airlines-flyet ble satt i gang i det sørlige Indiahavet lørdag.

Inntil 13 fly og 11 skip deltok lørdag i søket i Indiahavet, hvor håpet er å finne de såkalte svarte boksene.

Blir ferdskriver og taleregistrator funnet, kan de gi svar på hva som skjedde med Malaysian Airlines-flyet da det forsvant for fire uker siden etter å ha tatt av fra Kuala Lumpur med kurs for Beijing.

Sonarsøkeren TPL-25 taues etter dette skipet som tilhører det australske forsvaret. Det var imidlertid et kinesisk skip som fanget opp signaler lørdag som kan være fra ferdskriver eller taleregistrator.

Signaler svekkes

Letemannskapene har imidlertid kort tid på seg ettersom signalene fra boksene vanligvis opphører etter en måned fordi batteriene slutter å virke.

Eksperter har varslet at sonarutstyret kan bli til liten til nytte med mindre etterforskerne klarer å danne seg en klarere idé om hvor flyet traff havoverflaten.

Grunnen er at utstyret kun kan søke i en begrenset utstrekning, og at utstyret må slepes bak skipene i lav fart, noe som betyr at det ikke kan dekke et stort havområde raskt. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere