Gå til sidens hovedinnhold

Kjære togpendlere - det er sommer, slapp av litt

Buss for tog i sommer har vært varslet i lang tid. Likevel klikker folk i vinkel. Hver gang.

Skoleferien har startet og det betyr som vanlig arbeid med togsporet/stasjoner en rekke steder. For oss togpendlere betyr det buss for tog.

Smak på det: Buss for tog. Det er som å bytte ut katt med hund, Netflix med NRK tekst-TV, sjokolade med gulrot eller sol med regn.

Jeg har bannet og svertet på grunn av buss for tog sikkert flere titalls ganger i løpet av de fire årene jeg har togpendlet fra Tønsberg til Oslo.

Men det finnes to typer buss for tog. Den planlagte avviklingen og den som som skjer akutt fordi noe går galt.

I hovedsak er det ikke NSB sin skyld når ting skjer akutt. Det er Bane NOR som er ansvarlig for skinneganger, signalanlegg, sporvekslere og stasjoner. NSB kjører bare tog. Og det er vanskelig å kjøre tog på noe som ikke fungerer.

Les også

NSB advarer om økt reisetid i sommer

Uplanlagt buss for tog er et mareritt. Da er det alle pendlere for seg selv. Spisse albuer og null høflighet - for du vet aldri når neste buss kommer.

Tusenvis av reisende

Fra 23. juni til og med 5. august holder altså Bane NOR på med nybygging og vedlikehold på Østfoldbanen og i Lieråstunnelen mellom Asker og Drammen. Og det betyr planlagt buss for tog.

Det sier seg selv at det er noen tusen mennesker som reiser på disse strekningene hver eneste dag.

Dette arbeidet har vært varslet i månedsvis. Og avisene har vært fulle av påminnelser. Likevel kom det som en overraskelse på mange mandag morgen. Eller, kanskje ikke en overraskelse. Men folk har ikke planlagt for forsinkelsene/ulempene det fører til.

Det er når toget ikke går vi ser hvor bra toget faktisk er. Hva hvis alle disse folka skulle tatt buss hver eneste dag? Eller gud, forby, kjørt bil. Det hadde vært totalt anarki.

Mer enn 300 avganger er innstilt hver eneste dag. Og hundrevis av busser kjører kontinuerlig som erstatning for disse. Ifølge NSBs beregninger skal disse bussene kjøre mer enn 65 ganger rundt ekvator i sommer.

Mandag var første hverdag med buss for tog i sommer. Det er ikke annet å forvente enn at det blir smått kaotisk.

«Glemte at NSB har sommerferie»

Reaksjonene i sosiale medier har ikke latt vente på seg. Klagene hagler inn på Twitter og Facebook.

«Buss for tog. Null info på Lysaker. Ikke en plakat, ingenting. Hvem tar toget i ferien, ? Gjerne de som ikke reiser mye ellers. Ungdommer, bestefar osv. Dere må jo informere, folk leiter etter busstoppet!» skriver en på Twitter.

«Glemte at NSB har sommerferie i et par måneder. Toget mitt, som vanligvis går 07:09, er byttet ut med et tog som går 07:36, og hvor det er buss for tog mellom Rygge og Oslo. Da blir jeg nesten én time forsinket på jobb. Fint.»

«Fy f Skal vi ha helt til august på buss der ryggen ikke kan tas ned og nabosetet ikke kan flyttes ut? Takk skal dere ha.

«Det er meldt tropevarme hele uka. Dere kan ikke la folk stå i solsteiken på en asfaltert parkeringsplass og vente, uten mulighet for skygge. Heller ingen steder å sitte for eldre, uføre eller gravide.»

«Hei, NSB.

Skal prøve å ikke være frekk til tross for hvor svett og ekkel jeg er nå. Det her kommer av genuin forbauselse og undring. Hvordan har det seg at selv om dere er veldig godt kjent med hvor mange mennesker som tar toget hver eneste dag for å komme seg til og fra jobb, men likevel ALDRI har i nærheten av nok busser når det er buss for tog? Det er ikke så gunstig å stå i over 1 time i solsteika og vente på bussen. Antallet mennesker som reiser i rushen kan da umulig overraske dere år etter år etter år?»

«Hei, ! Vi skal nok leve med buss for tog fra Drammen i sommer, men da bør dere sikre at bussjåførene kan vegen til Asker. Min buss kjørte full fart i retning Mjøndalen i morges, og brukte 20 min. ekstra på den ekspedisjonen.»

Dag to ser det ut som at ting er noe bedret, i alle fall for enkelte:

«Kudos til som endelig har god organisering av buss for tog mellom Drammen og Asker.»

Les også

«Siden denne reisen varer 20 minutter lenger enn oppsatt, blir det 40 kroner ekstra å betale»

Hjelper ikke stresse

Kjære medpendlere. Dere visste det ville komme. Bare slapp av. Det hjelper ikke å stresse og skrike. Du kommer deg ikke raskere på jobb/hjem av den grunn. De stakkars ansatte som skal hjelpe oss på rett buss og sørge for at bussen kjører til tida, er ikke skyld i at toget ikke går.

Selvsagt er det sykt irriterende å bruke to timer fra Oslo til Drammen. En reise som normalt sett tar 20-25 minutter.

Når det er sagt er det nå i skoleferien som er den beste tiden Bane NOR kan velge for å utføre disse arbeidene. Så fort skoleklokka ringer for siste gang i et skoleår blir det brått en kraftig nedgang i trafikken både på veien og på skinnene.

Og bare innrøm det. Hvor mange fredager har ikke du som togpendler hjemmekontor? Parkeringsplassen som er stappfull mandag til torsdag er bare halvfull på fredag. Det vil si at du sikkert har anledning til å ta hjemmekontor om du ønsker det.

Selv har jeg avtalt hjemmekontor tirsdag til fredag denne uken med min arbeidsgiver for minst en måned siden. Ikke at buss for tog tok særlig mye lenger tid for meg hjem i går enn det toget ville gjort. Men jeg blir bilsyk om jeg jobber/ser på telefon/leser på bussen. Da må jeg ta konsekvensene av det, siden jeg normalt sett har arbeidstid på toget.

Mandag ettermiddag kom bussen når den skulle og den ankom omtrent da toget skulle kommet til Tønsberg. Riktignok var det minst 35 grader i bussen hele turen, da sjåføren ikke fikk klimaanlegget til å fungere. En god unnskyldning til å kjøpe seg en is i kiosken etterpå.

Kan du ikke ta hjemmekontor så er det kanskje i stedet mulig å forskyve arbeidstiden noe? Reise på tidspunkter hvor ikke «alle» skal reise.

Og jeg tipper at de fleste snart uansett skal ha sommerferie. Og da trenger du sikkert ikke tenke på buss for tog i ukesvis.

Les også

NSB, nå gidder jeg ikke mer!

Første dagen ekstra utfordrende

NSBs kundeservice og presseavdeling jobber på spreng disse dagene. Her er en liten statusrapport fra kommunikasjonssjef for NSB persontog Gina Scholz:

- Vi forventet at den første dagen ville bli ekstra utfordrende, særlig rundt enkelte stasjoner. Og slik ble det. Selv om vi har planlagt buss for tog lenge så skal de reisende få full oversikt over tilbudet. Vi må også se om planene vi har lagt treffer og gjøre noen justeringer.

Asker stasjon var mandag den vanskeligste stasjonen. Også det var forventet.

- Vi har mange busser i trafikk, men de blir stående i kø inn og ut av Asker. Det er vanskelig veisystem der i utgangspunktet og noe byggarbeid i tillegg. Vi har gjort tilpasninger og ser det flyter bedre i dag. Samtidig ser vi at flere reiser tidligere slik at rushet blir noe lengre på morgen og ettermiddag. Også i Drammen flyter det bedre tirsdag.

Kommentarer til denne saken