RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjemper for å unngå konkurs

(Vitel/AFP/Montasje)
Sist oppdatert:
Fra det spanske feriestedet Alfaz del Pi kjemper Vitel-sjef Glenn Nøstdahl en intens kamp for å unngå konkurs.

Taper han kampen mister tusenvis av selskapets tidligere strømkunder penger de har betalt på forskudd.

- Jeg jobber nå med å rydde opp i sluttregningene for alle våre tidligere kunder på en best mulig måte, men jeg kjemper samtidig en kamp for å unngå konkurs, sier Nøstdahl over telefonen til NA24.

Fikk skyhøye sluttoppgjør
Vitel opererte som en av de rimeligste aktørene i det norske strømmarkedet inntil 23. februar i år da stigende strømpriser tvang selskapet til å gi opp. Selskapet skal ha hatt 23.000 norske strømkunder da driften opphørte.

Mange av kundene har reagert på sluttregningene, som baserer seg på en strømpris skyhøyt over det de mener er avtalt pris. Enkelte kunder har fått regninger for forbruk i januar og februar med basis i en strømpris på 143 og 148 øre per kilowattime.

Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har allerede mottatt en rekke henvendelser fra fortvilte Vitelkunder med spørsmål om hvordan de skal forholde seg til de saftige strømregningene.

- Henvendelser vi har fått fra Vitels kunder kan tyde på at selskapet ensidig har nedret strømprisene i sluttoppgjøret. Vi har derfor bedt om dokumentasjon fra Vitel på at prisendringene er opplyst overfor kundene på korrekt måte, sier juridisk rådgiver Ole Andre Tveit i Forbrukerombudet til NA24.

Venter på dokumentasjon
- Har dere gitt noen frist for oversendelse av dokumentasjon?

- Vi ba om å få den før påske. Vi har fått noe, men det vi har fått er kun å betrakte som en foreløpig forklaring og ikke en fullstendig dokumentasjon, sier Tveit.

Han forklarer at det juridisk dreier seg om Vitel har overholdt paragraf 22 i markedsføringsloven som omhandler urimelige avtalevilkår.

- Dersom denne paragrafen er brutt, kan det bli snakk om anmeldelse av Vitel?

- Det er noe vi ikke har diskutert. Det er viktig at ting skjer i riktig rekkefølge. Først er det den sivilrettslige delen der kundene må rette et krav til Vitel. Og her anbefaler vi at folk starter med klage til Elklagenemda, sier Tveit.

Overrasket
- Er det riktig, slik Forbrukerrådet og Forbrukerombudet hevder, at du ikke har levert tilstrekkelig dokumentasjon på prisendringene som har kommet bardus på mange kunder?

- Jeg må si jeg er overrasket. Jeg føler jeg har en god dialog både med ombudet og også Elklagenemda. Jeg har sendt dem oversikt over våre prisendringer. At det ikke skulle være tilstrekkelig er nytt for meg. Jeg vil derfor ta kontakt med dem raskt for å få klarhet i hva de eventuelt mangler, sier Nøstdahl.

- Avviser du helt at enkelte kunder har fått et sluttoppgjør som er dyrere enn det de skulle ha hatt?

35 strømpriskontrakter
- Akkurat nå utelukker jeg ingenting. Men slik det ser ut er det kunder som har hatt våre forvaltningsavtaler som er misfornøyde. Dette er kontrakter der strømprisen settes i etterkant. Et annet poeng er at vi hele tiden har opplyst på våre nettsider at Vitel ikke sender ut prisvarsel, men at vi informerer om prisendringer på kundens eget område på våre nettsider. Jeg oppfordrer de som allikevel er uenig i sluttoppgjøret om å ta kontakt med oss direkte, sier Nøstdahl.

Han forklarer overfor NA24 at bildet er komplisert fordi Vitel opererte med hele 35 strømpriskontrakter. Kun fire av disse har figurert på Konkurransetilsynets kraftprisoversikt, en oversikt som mange bruker når de skal velge strømleverandør.

- Lesere som har tatt kontakt med NA24 hevder sluttregningen baserer seg på kontrakter de ikke kjenner seg igjen i

- Hvis de mener det så bør de som nevnt sende oss en skriftlig henvendelse med all den dokumentasjon de har tilgjengelig, sier Nøstdahl.

Ifølge Vitel-sjefen er det et fåtall som klager.

- Av våre tusenvis av kunder er det en stor andel som har blitt sluttavregnet med en strømpris på lave 32 øre per kilowattime. Ingen av disse har klaget, sier han.

- Frykter du politianmeldelse fra kunder som føler seg svindlet?

- Nei, ganske enkelt fordi ingen har grunnlag for å anmelde oss for svindel. Jeg ser positivt på saken og er optimist i forhold til å få løst opp i flokene, sier Nøstdahl.

Vil etterleve nemdas avgjørelser
Han understreker at Vitel vil følge eventuelle avgjørelser Elklagenemda foretar.

- Foreløpig har nemda mottatt fem klager som vi nå jobber med å løse, sier Nøstdahl.

Han mener Elklagenemda gjør en god jobb.

- Jeg anbefaler misfornøyde kunder å klage til Elklagenemda. Da får vi dokumentasjonen på bordet fra begge parter, sier han.

Flere av Vitels kunder ble rekruttert gjennom tjenesten minstrom.no som formidles av NA24 og Nettavisen. Minstrøm.no baserer seg på de billigste leverandørene i Konkurransetilsynets kraftprisoversikt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere