*Nettavisen* Nyheter.

Kjempevekst for nettannonseringen

Nye tall viser en kjempevekst for nettannonseringen i 2005. Det ventes enda mer vekst i 2006.

19.05.08 00:16

Omsetningen for nettannonsering økte med hele 45 prosent i 2005. Spesielt sterk var veksten for merkevareannonseringen, som steg med 55 prosent, og totalt ble det omsatt internettannonser for 940 millioner kroner. Dette viser tall fra INMA og MBL/Nettforum.



I desember ble det omsatt nettannonser for i overkant av 87 millioner kroner, 67 millioner av dette var merkevarereklame.



INMA spår en kraftig vekst i nettannonseringen i 2006 enn i 2005.



- Hvert eneste år har vi vært for konservative i våre spådommer for veksten for ettannonseringen, og igjen viser det at vi har vært forsiktige for 2005, skriver daglig leder i INMA, Terje Gaupseth i meldingen.



Og han fortsetter:



- Prognosene fra alle hold viser at Internett vil bli den klare vekstvinneren også i 2006, og vi tar sjansen på å spå en vekst på nærmere 50 prosent i Norge. I løpet av 2006 kommer det også nye nettmålinger på plass. MBL/ Nettforum og INMA er nå i innspurten for valg av leverandør, og i tillegg til å forbedre de eksisterende trafikkmålingene, er ambisjonen å få på plass demografimålinger. Dette vil også medvirke til ytterligere profesjonalisering av kanalen, skriver Gaupseth i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.