RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjendiser med storstilt reklamekonkurranse mot Bush

Sist oppdatert:
Konkurransen kalles "Bush på 30 sekunder", og vinnerfilmen skal sendes på amerikansk TV rett før Bush' tale om Rikets tilstand i januar.

Artister som Moby, Michael Stipe (R.E.M.) og Eddie Vedder (Pearl Jam) er med i dommerpanelet. Det samme er regissører som Gus Van Sant, Michael Moore og Michael Mann.

Elektronika-stjernen Moby og sønnen til Bush-kritikeren George Soros, Jonathan, er initiativtakere til en konkurranse for politiske reklamefilmer som skal "fortelle sannheten om USAs president George W. Bush".

Med utgangspunkt i MoveOn.org er det satt opp en kampanjeside hvor det går for proffer og amatører går an å melde på 30 sekunders politiske reklamesnutter.

"We want to run ads that are of the people, for the people, and by the people." skriver initiativtagerne på hjemmesidene som drives av syv personer. En e-post-liste blir flittig benyttet og inneholder 1,8 millioner mottakere.

MoveOn.org er en hjemmeside for politisk aktive mennesker som stadig prøver å påvirke ulike politiske prosesser, først og fremst i USA. Siden ble startet av datagründerne Wes Boyd and Joan Blades, et ektepar som etter hvert har greid å få nasjonal oppmerksomhet i statene.

Mangemilliardæren og filantropen George Soros rykket tidligere i år inn helsides annonser i amerikanske aviser hvor han beskyldte Bush-regjeringen for løgn i forbindelse med Irak-krigen. Nå vifter han med sjekkheftet hvis aktivistene skulle ha bruk for ekstra midler. Det skriver nyhetsmagasinet Time.

Ifølge Time satser MoveOn.org-aktivistene på å skrape sammen ti millioner dollar som de skal bruke i anti-Bush-kampanjen. Milliardærene Soros og Peter Lewis skal allerede ha garantert for fem millioner av dem.

Her kan du lese mer om "Bushin 30 seconds"

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere