*Nettavisen* Nyheter.

Kjernesprek mamma

Foto: trening.no (trening.no)

Ryggproblemer, husbygging og små barn hindret Siw (31) i å trene jevnlig. Fram til nå.

05.10.10 16:22

Nå trener Siw Rotevatn Vikene som aldri før, og er virkelig bitt av treningsbasillen.

Det var under siste svangerskap at Siw fra Volda på Sunnmøre, virkelig forsto hvor viktig hennes fysiske helse var med tanke på å mestre hverdagen som mor.

- Under siste svangerskap fikk jeg kraftig bekkenløsning, og fikk dermed ikke deltatt i ungene mine sin hverdag.

Denne artikkelen er levert av: trening.no.

31-åringen, som nå har tre barn, begynte å gå jevnlig til fysioterapeut for å trene opp kjernemuskulaturen igjen. Dette fortsatte hun med under hele resten av svangerskapet.

- Jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle bli i så dårlig form igjen at det gikk ut over barna mine, forteller Siw.

Siw har alltid likt å trene, men det er først nå at hun virkelig har begynt å fokusere på en organisert treningsform. Problemer med ryggen har vært en av årsakene til at treningen har stoppet opp i perioder, men det at hun begynte å trene kjernemusklene har hjulpet på smertene.

- Det at jeg har begynt i det små og trent først kjernemuskulatur og så tatt det videre der ifra, tror jeg har vært viktig med tanke på å ikke pådra meg skader eller smerter.

Prioriter deg selv
Sunnmøringen trener både spinning, corebar, yoga og styrketrening i gruppesal. Hun er også veldig glad i å ta i bruk den flotte naturen hun er så heldig å ha tilgang på i Volda, og om vinteren går hun gjerne på ski.

- Jeg prøvde meg på en joggetur her forleden, og gleden var stor da bekkenet faktisk tålte dette - det hadde jeg aldri trodd, sier Siw og smiler.

Med full jobb og tre små barn er det kanskje mange som lurer på hvordan hun får tid til så mye trening. For Siws vedkommende handler det kun om prioritering – om å prioritere seg selv innimellom alt annet. Det er bevist at trening gjør deg mer opplagt i hverdagen og dette er noe Siw merker godt.

- Treningen har gitt meg en lettere - og en mer positiv hverdag. Jeg har også fått mange fine bekjentskap! Det er veldig sosialt å trene på treningssenter.

For ikke å bli lei, mener Siw det er viktig med riktig innstilling.

- Jeg tenker på alt det positive jeg får ut av treninga, både for meg selv, ungene og jobben. Så er selvsagt også framgang veldig motiverende, og det å kjenne at en klarer litt mer for hver gang; hardere, lengre, tyngre. Å kjenne at en blir sterkere i kroppen og at dagliglivet faktisk nyter fordeler av dette er veldig motiverende.

Nye resultater gir nye mål
Etter den harde bekkenløsningen var Siw sitt første mål å trene seg tilbake til en normal hverdag. Men målene har endret seg ettersom formen har blitt bedre. Etter at kjernemuskulaturen var styrket ble også vektreduksjon et av målene til Siw, og der kom treningen inn som en veldig viktig faktor som hjalp henne godt på vei.

- Men nå er målet å bli sprek mamma som er med på det meste, slår Siw fast.

Den spreke 31-åringen har også noen tips til folk som kvier seg litt for å begynne med trening.

- Ta deg en tur på treningssenteret og prøv ut forskjellige ting. Ikke vær redd for å dumme deg ut, de andre er opptatt med sitt og har ikke tid til å studere deg likevel. Det er kjempe kjekt å prøve nye ting, og hva er vel bedre enn følelsen etter en god treningsøkt?

Les mer om trening her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.