Kjøpt musikk blir verdiløs

Ny gigant vil gjøre musikken din ubrukelig.

25.07.08 10:32

I april bestemte Microsoft seg for at de en gang for alle skulle bevise for hele verden hvilke enorme problemer DRM har for kundene. Dette til tross for at selskapet kanskje verdens største forkjemperen for forbrukerfientlige kopisperrer.

Microsoft tråkket i salaten - og snudde
Selskapet annonserte da at de i løpet av høsten skulle skru av sine autentiseringsservere for musikk kjøpt på den amerikanske utgaven av MSN Music. Det betydde i praksis at all musikk som var kjøpt gjennom tjenesten ville gjøres ubrukelig i det du kjøpte ny musikkspiller, datamaskin – eller oppgraderte operativsystemet til Vista.

Etter massiv kritikk bestemte Microsoft seg til slutt for å endre avgjørelsen, og planen nå er å holde autentiseringsserverne oppe til 2011.

Yahoo vil gjøre samme tabbe
En skulle kanskje tro at andre aktører i markedet hadde tatt hintet om at dette ikke var veien å gå. Dessverre har det enorme antallet med DRM-infiserte nedlastingstjenester med dårlig utvalg, lav brukervennlighet og høye priser ført til at ingen av tjenestene har hatt noe særlig suksess. Det fører til at selskapene bak tjenestene legger ned en etter en, og nå melder Yahoo at også de skal kutte sin musikktjeneste, og autentiseringsserverne skal ifølge Ars Technica kuttes 30. september i år.

For å kunne beholde den lovlig kjøpte musikken, anbefaler også Yahoo at kundene benytter den tidkrevende prosessen ved å brenne ut musikken du har kjøp på CD, for så å rippe den inn igjen på PC-en som mp3-filer. Oppfordringen viser igjen at selskapene hele tiden har vært klar over at DRM-beskyttelsen aldri har fungert som noen ekte kopisperre – men i prosessen mister du en god del lydkvalitet – og ikke minst metadata.

Nok et bevis på idioti
Nå er ikke Yahoo Music en tjeneste som har vært noen kjempesuksess, og avgjørelsen går derfor ikke ut over like mange som om iTunes skulle gjort det samme. Avgjørelsen er likevel nok et bevis på at musikkbransjen spytter og tråkker på foregangsbrukerne som ønsker å være lovlydige og aksepterer bransjens ubegripelig kundefiendtlige holdning.

Yahoo og Microsoft er ikke alene. Giganter som Virgin, Sony og Google har også gjort lignende ting tidliger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.