Kjørte med propellen bak-fram i 30 år

Foto: Øystein Paulsen, Havforskningsinstituttet (Øystein Paulsen, Havforskningsi)

At propellen den gang ble skrudd på feil vei, synes 72-åringen er litt flaut, men mest morsomt.

En julidag i 1979 kunne forskningsbåten «Kystfangst» forlate Kystvågen Slip og Båtbyggeri på Frei. Den litt spesielle forskningsbåten skulle bli over 30 år eldre, åtte og en halv meter lengre og skifte navn til «GM Dannevig» før noen ante at propellen ikke snurret riktig vei under bølgene, skriver Tidens Krav.

Daglig leder ved slipen den gang, Martinius Strømsvåg, ante ingenting da den butte forskningsbåten forlot Frei for å forske på fiskeri.

- At propellen har blitt skrudd på feil vei, er noe jeg aldri har vært borti hverken før eller siden. Det er nesten umulig å vite hva som er dreieretningen på en propell før den faktisk står i vannet, men det var ingen, hverken hos oss eller blant de mange inspektørene fra rederiet, som stilte noen spørsmål ved propellen.

Den nå 72 år gamle kristiansunderen husker da «GM Dannevig» ble bygd og sjøsatt under navnet «Kystfangst». Kystvågen Slip og Båtbyggeri, som faren Ole Strømsvåg hadde etablert i 1940, hadde god erfaring med å produsere fiskebåter. Bestillingen fra Fiskeriteknologisk forskningsinstitutt (FTFI) var et oppdrag utenom det vanlige.

Flaut og morsomt
I 1979 kunne Ole Strømsvåg innrømme overfor Tidens Krav at prosessen ikke hadde vært helt uproblematisk. Sønnen husker det fremdeles godt, og selv om han mener byggingen var grei, slutter han seg til faren.

- Vi tapte mye penger på det oppdraget. Selve båten var det ikke mye rart med, men den skulle utrustes for mye forskjellig, og vi hadde ikke undersøkt dette godt nok da vi gav prisen vår.

At propellen den gang ble skrudd på feil vei, synes 72-åringen er litt flaut, men mest morsomt.

- Propell og girsystemet var bestilt av rederiet, og vi tok nå imot det vi fikk. Et sted i den prosessen, har noen blingset. Kanskje det var oss, humrer Strømsvåg.

Innviklet
Siden propellen begynte å gå (feil vei) i 1979, har mye skjedd med båten. I tillegg til å skifte navn fra «Kystfangst» til «GM Dannevig», har båten også byttet eiere fra Fiskeriteknologisk forskningsinstitutt til Havforskningsinstituttet.

Rederisjef for instituttet, Per Nieuwejaar, forteller at båten fra Frei har vært en verdifull del av flåten, også før propelltabben ble oppdaget.

- Propellen slo borti et isflak i fjor, og ble tatt på land i Danmark. Der ble feilen oppdaget, og vi synes jo dette er ganske morsomt.

Rederisjefen er usikker på hvorfor feilen har gått så lenge upåaktet hen, men forteller at de lenge har undret seg over mengdene fiskesnører og tau som har viklet seg inn i propellen. Nå har båten ny propell, i riktig retning, ny motor, og ny vigør.

- Nå har båten større fart, mindre drivstofforbruk og den rister mindre. Det ble et skikkelig kinder-egg, humrer Nieuwejaar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.