*Nettavisen* Nyheter.

Kjørte mot retningen - skyldte på GPS

VRENGTE OM: Her, på Ring 3 ved Rikshospitalet, bråsnudde en mann i sommer og kjørte mot kjøreretningen, fordi GPS-en sa han hadde kjørt for langt. Foto: Atle Jørstad

Sjåføren bråsnudde på Ring 3 fordi GPS-en sa at han hadde kjørt for langt.

(iOslo.no) I sommer stoppet politiet i Oslo en bilist som hadde vrengt om og kjørte mot kjøreretningen på Ring 3 fordi han fikk beskjed av GPS-en om å snu. Utrolig, sier du? Han er i hvert fall ikke alene om å stole blindt på GPS-en.

Politioverbetjent Jan Arne Pedersen i Trafikkorpset i Oslo politidistrikt forteller nemlig til iOslo.no at flere folk glemmer å kjøre selv.

- Det er skummelt når folk bruker GPS-en som unnskyldning for at de har kjørt ulovlig, sier han.

Har du en god GPS-historie? Tips oss på mail til tips@ioslo.no.

Mannen som i sommer ble stoppet på Ring 3 ved Rikshospitalet, var en av dem.

- GPS-en fortalte ham at han skulle snu, så han snudde der han var og kjørte motgående, sier Pedersen.

Usikker
Heldigvis skjedde ingenting, og etter flere meldinger fra bilister fikk politiet stoppet mannen før det gikk galt.

- Han skjønte etter hvert selv at han hadde kjørt feil, sier politioverbetjenten, som er usikker på om mannen selv kjørte inn til siden eller om han ble stoppet av politiet.

Det er usikkert hvor langt mannen kjørte før politiet innhentet ham.

Flere tilfeller
Pedersen forteller også om flere konkrete tilfeller der folk har skyldt på GPS-en når de har kjørt ulovlig.

- Vi har hørt om folk som har fortalt at GPS-en meldte om fartsgrense på 90 i 70-grensa etter å ha blitt tatt i fartskontroll, sier han.

Og han innrømmer at selv politiets GPS-er ikke er optimale.

- Vår melder om en fotoboks i Granfosstunnellen på Ring 3, og sier at fartsgrensen er 90 selv om det er 70 kilometer i timen som er grensa på stedet, sier Pedersen.

Stopper ofte
Han forteller at de ofte stopper førere som har blitt bedt om å ta første vei til høyre, til tross for at den er ulovlig.

- Sånne småting som det er det også blitt en del på. Man må ikke glemme å kjøre selv, sier han.

Det er nemlig ingen unnskyldning.

- Det blir litt som å si at GPS-en ikke sa stopp, så da bremset jeg ikke og krasjet i bilen foran, avslutter Pedersen.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.