RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klar bedring i A-Pressen

Sist oppdatert:
Mediekonsernet A-Pressen fortsetter å vide en god utvikling etter at selskapet forlot børsen
A-pressen kan vise til klar bedring både for hele 2004 og i fjerde kvartal.

Konsernet fikk et resultat før skatt på 44 millioner kroner i fjerde kvartal, opp fra 19 millioner i samme periode i 2003. For hele 2004 endte resultat før skatt på 123 millioner, opp fra 115 millioner i 2003.

Driftsinntektene i fjerde kvartal steg fra 6,48 millioner til 735, mens de tilhørende driftsresultatene endte på henholdsvis 25 millioner og 1 million.

- Dette er et godt resultat for A-pressen og bedre enn vi trodde ved inngangen til 2004, sier konsernsjef Alf Hildrum i en kommentar.

Ifølge Hildrum har bedring komemt på alle områder, både aviser, trikekrier og i TV2.

A-pressen fikk i 2004 et driftsresultat på 131 mkr, en økning på 36 mkr (38 %) sammenlignet med fjoråret. Resultatet før skatt ble på 123 mkr, en framgang på åtte mkr (7 %).







- Dette er et godt resultat for A-pressen og bedre enn vi trodde ved inngangen til 2004, sier konsernsjef Alf Hildrum i en kommentar. - Og jeg er spesielt fornøyd med at vi har vårt beste år resultatmessig samtidig med at vi har styrket oss i markedet i alle våre forretningsområder. Avisene har både økt andelen av det nasjonale opplagsmarkedet og vunnet viktige posisjoner i den lokale konkurransen. Trykkeriene både i Norge og Russland vokser raskere enn markedet og er posisjonert for sterk vekst i 2005. Både TV 2-kanalen og TV 2 Gruppens nye virksomheter har forbedret sin posisjon, og også vår viktigste russiske avisinvestering Komsomolskaya Pravda har en god utvikling, sier Hildrum.

Netto driftsresultat i 4. kvartal isolert ble på 25 mkr (én mkr), mens resultat før skatt ble på 44 mkr (19 mkr). Driftsinntektene siste kvartal var 13 % høyere enn tilsvarende året før, mens driftskostnadene økte med 10 %. Avisene hadde en god avslutning på året, og annonseinntektene vokste med 8 %, mens lokal-tv hadde en økning på 18 %.

For året under ett økte A-pressen driftsinntektene med 9 %, annonseinntektene var 3 % høyere og opplagsinntektene 3,5 %. Det samlede opplaget ble redusert med 0,5 %, som er vesentlig bedre enn totaltallet for øvrige norske aviser, og A-pressen har tatt markedsandeler i viktige områder. Lokal-tv har en vekst i annonseinntektene på 8 %. Personalkostnadene økte med 2,1 %, mens antall årsverk gikk ned med 1,6 %.

Lokale Medier har en sterk resultatframgang og økte driftsresultat fra 94 mkr til 120 mkr. Framgangen kommer til tross for at området har en sterk underliggende kostnadsvekst og er et resultat av det omstillings- og produktivitetsarbeidet som har vært drevet de siste årene. Driftsresultatet for trykkområdet gikk ned fra 46 mkr til 37 mkr. Dette skyldes at 2004 har vært et prosjekt- og investeringsår, med oppstart av flere nye trykkerier både i Norge og Russland. Nasjonale Medier bedret driftsresultatet med seks mkr fra i fjor.

A-pressens resultatandel fra TV2 Gruppen var 20 mkr lavere enn året før. TV Gruppen fikk et resultat før skatt på 145 mkr, en nedgang på 55 mkr. Eierskapet i Kanal 24 belaster TV 2s regnskap med 121 mkr, mens salget av TV Norge ga en gevinst på 83 mkr.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere