*Nettavisen* Nyheter.

Klar oppgang i tankratene

VLCC-ratene har viste en klar oppgang den siste uken etter at rederne har presset befrakterne ved å holde tilbake tonnasje

19.05.08 00:26

VLCC-ratene viste tegn til oppgang for to uker siden, og rederne har denne gang klart å holde en viss disiplin noe som har gitt et klart løft den siste uken. Det er rederne med moderne tonnasje som ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys har utnyttet muligheten til å presset opp ratene ved å holde igjen tonnasje i den Arabiske Gulf.



De gamle skipene med enkle skrog har også fått økte rater, og Fearnleys mener at oppgangen vil fortsette inn i oktober og november i det tonnasjetilgang nå er synkende.


Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport er det ventet 50 ledige VLCC'er til Gulfen de neste 30 dagene.



VLCC-raten fra Gulfen til Japan er opp 30 poeng til ws 105, og har løftet seg tilsvarende for slutninger til Singapore. Vestover er oppgangen mer tilbakeholden, kun 6,5 poeng til ws 82,5. I Vest-Afrika sliter markedet med et svakt suezmax-markedet som har holdt VLCC-ratene igjen på ws 95.



Det har vært forsøk på bedring for suezmax'ene fra Vest-Afrika til USA, men oppgangen er begrenset til 5 poeng til ws 117,5. I Det Indre Middelhav er ratene også opp 5 poeng til ws 110.



Rederne med suezmax'er i Gulfen ka derimot se frem til en oppgang etter hvert som oppturen i VLCC-markedet forplanter seg nedover i segmentene.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag