RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kle deg til topps

KARRIERE: Charlotte Gundhus, fra rekrutteringsbyrået Hammer og Hanborg, mener det enkle ofte er det beste når man skal i et jobbintervju.
KARRIERE: Charlotte Gundhus, fra rekrutteringsbyrået Hammer og Hanborg, mener det enkle ofte er det beste når man skal i et jobbintervju. Foto: Hammer og Hanborg
- Ikke la deg forvirre i motens navn, råder rekrutteringsbyrå.

(SIDE2): Ikke kle deg for jobben du har, kle deg for jobben du vil ha.

Less is more
- Tenk at alt du tar på deg om morgenen sender signaler. Jo mer entydig signal, jo tydeligere blir budskapet, sier Charlotte Gundhus, researcher i rekrutteringsbyrået Hammer og Hanborg, til Side2.

- Stylingelementer som forstyrrer ditt budskap i jobbsammenheng, er ofte de tingene du føler uttrykker personligheten din. Men få arbeidsgivere bryr seg om hva ringene du har brukt et tiår på å samle, sier om deg. De vil vite hva du kan, sier hun.

Bestem deg for hva du ønsker at dine fremtidige arbeidsgivere skal tenke om deg etter at du går ut av rommet, og kle deg deretter. Ikke risiker å distrahere de som lytter til budskapet ditt med motstridende informasjon i motens navn.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Se ut som deg selv
Hammer & Hanborg har noen retningslinjer for hva du ikke bør gjøre på intervju:

- Ikke kom ustelt. En kam i håret og en dusj om morgenen er alt som skal til. Ikke overdriv sminken, du skal se ut som deg selv.

- Jeans, joggesko, hettegensere og lignende hører som regel ikke til på et jobbintervju, uansett hvilken jobb du søker på. Dette gjelder selv om du har sett andre ansatte bruke dem. Et jobbintervju er en formell situasjon, og å ansette en ny person er en viktig beslutning som innebærer en viss risiko for alle bedrifter. Ved å kle deg deretter signaliserer du forståelse for dette, sier Gundhus.

LES OGSÅ:- Disse plaggene må du ha

Unngå dristighet
Ingen åpne sko, korte skjørt eller dype utringninger er regelen for kvinner av åpenbare grunner. Selv om du skulle slumpe til å få en jobb fordi du tilfeldigvis har store pupper, bør du kanskje vurdere om det er slike kolleger du ønsker å jobbe sammen på lengre sikt.

Klær = Makt?
- Primærfarger vekker oppsikt og får folk til å høre etter – se på kvinnelige politikere og næringslivsledere og legg merke til hvor ofte de bærer blazere i sterke og klare farger, sier Gundhus til Side2.

Fargen rød er spesiell. Den signaliserer dominans, makt og oppmerksomhet. Den vil gjøre deg synlig i mengden og markere din seksuelle energi. Dette er ikke en hverdagsfarge, den bør spares til de dagene der du virkelig vil bli sett og hørt.

Alle de fremste kvinnelige stortingspolitikerne har en knallrød blazer eller to i garderoben.

- 80-tallets powersuit er tilbake, men de er ikke lenger harde, bredskuldrede og maskuline. Denne gangen er vi ikke avhengig av å se ut som menn for å lykkes, og dressene er myknet opp med detaljer som delikate skjerf, flotte smykker og feminine silkebluser.

LES MER:Bli sexy i dress

Kleskoder i ulike bransjer
- Noen bransjer som finans, shipping og advokatbransjen er enda svært konservative i klesveien, mens vi finner helt andre kleskoder i kreative yrker som fotografi og grafisk design. Kleskoder kan også variere veldig fra selskap til selskap innenfor en gitt bransje. Vi anbefaler derfor å gjøre litt research i forkant – snakk med kjente i bransjen eller ta en tur innom, sier Charlotte Gundhus.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere