Gå til sidens hovedinnhold

Kleppa nekter å svare

Det er nok mange av de som igjen opplever trafikkaos, som ønsker seg en ny statsråd, sier Arne Sortevik (Frp).

Statsråd Magnhild Meltvedt Kleppa (Sp) har øverste ansvar for kaoset i sommertrafikken.

Mandag ble Oslo S stengt i seks uker, nøyaktig samme tid som hovedveien nordover, E6, får et ansiktsløft som skal være ferdig 21. august.

Jernbaneverket og Statens vegvesen skylder på hverandre, mens statsråden i et hastemøte tirsdag bedyret at hun vil følge etatene, som hun har det hele og full ansvaret for, tettere opp.

Selv tar hun ikke på seg noe skyld for denne dårlige timingen, som har vært planlagt lenge.

Les også: - Nå må dere snakke sammen

Kleppa: - Ingen kommentar
Onsdag morgen tok Nettavisen kontakt med Samferdselsdepartementet.

- Når ble departementet og du kjent med tog- og veiprosjektet som nå er i fokus?

- Det har jeg ingen kommentar til, svarer Kleppa til Nettavisen.

- Men det er jo ikke svar på spørsmålet om når du ble kjent med saken. Kan departementet svare på når dere ble kjent med saken?

- Jeg svarer ikke på noen spørsmål i dag, sier Kleppa.

Frp. - Hvilken plan?

Det mener Frps medlem i transport- og kommunikasjonskomiteen Arne Sortevik (Frp) er uholdbart:

- Kleppa skylder på etatene sine. Hun er selv sjef for begge. Hun har som samferdselsminister ansvar for å samordne planer og tiltak. Her har hun enten sovet i timen eller bevisst valgt å overlate ansvar til to etater som åpenbart trenger bedre og sterkere styring!

Sortevik mener det har vært god tid til å planlegge:

- Oppgraderingen av Oslo S er nødvendig og har vært planlagt i et år. Det har derfor vært tid nok til å planlegge at en slik stengning ikke gir trafikk-kaos, sier Sortevik til Nettavisen.

- Haltende etter i nok en sak
- Hvordan tolker du tausheten til Kleppa onsdag?

- Det tolker jeg som at det ikke er laget noen plan – enten sovet ettertrykkelig i timen eller ikke har sett behovet for å lage en skikkelig plan. Det er uheldig begge uansett, sier Sortevik.

- Hvordan påvirker det hennes posisjon som statsråd?

- Det betyr at hun er ytterligere svekket. Det betyr at en statsråd som allerede er bakpå, kommer haltende etter i nok en sak.

- Hvis du har rett i din analyse, er dette så alvorlig at hun bør gå av?

- Det bør Jens bestemme. Men dette er nok en stein til byrden for en statsråd som strever. Det er nok mange av de som igjen opplever trafikkaos, som ønsker seg en ny statsråd, sier Frp-politikeren.

- Kleppa må si unnskyld
Han mener Kleppa ikke kommer utenom det faktum at hun har ansvaret:

- Det må hun ta og hun må gjøre to ting: Be om unnskyldning til de reisende og rydde opp ettertrykkelig, det betyr at hun må etterse at de snakker sammen og sørger for en felles forståelse - og så må hun sørge for at trafikken lar seg avvikle. Begge parter har et sterkt behov for å bli minnet om at de er til for kundene og ikke for sine respektive etater, sier han.

- Hva synes du om at Kleppa melder seg helt ut nå?

- Det er svakt å melde seg helt ut. Det viser en merkelig holdning, og jeg mener det er svært uklokt å gjemme seg for debatten. Det understreker vel at hun sent har oppdaget at det er hennes skyld og nå slukker branner. Men hun må tørre å møte opposisjonen, tordner Sortevik.

Redaktør: - Billig
«Det blir litt billig å kalle inn til et hastemøte som ikke betyr noe som helst,» skriver Nettavisens sjefredaktør i dagens kommentar.

Les også: Statsråden sov i timen

«Når man leser forklaringene til Jernbaneverket og Vegvesenet, er det parodisk fordi de skylder på hverandre. Men det de har felles er at det til syvende og sist er samferdselsministeren som bestemmer og har ansvaret,» skriver Stavrum videre.

Kommentarer til denne saken