RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knallratene ser ut til å holde

Sist oppdatert:
VLCC-ratne har korrigert ned noe den siste ukene, mens suezmax-ratene viser en knallsterk trend. Det sterke markedet ventes å holde seg videre
Det ble en liten korreksjon i VLCC-ratene den siste uken etter det voldsomme rallyet uken før.

- Det ser imidlertid ut til at markedet er god plassert lavt på worldscale 300, som sammen med fallende bunkerpriser gir en fortsatt fantastisk daglig avkastning, slår skipsmeglerhuset P.F. Bassøe fast i sin ukentlige markedsrapport.

Omkring to tredje del av desemberprogrammet er nå dekket og det er tynt med ledige skip for de neste 30 dagene. Ifølge Bassøe er det 17 skip meldt ledige i perioden.

Det sluttes nå på worlscale 320 fra den Arabiske Gulf til Østen, som er på nivå med ratene for en uke siden. Det gir knallsterke 232.000 dollar pr. dag på timecharterbasis. Bassøe tror ikek 300-grensen er truet på worldscalebasis på kort sikt.

Vestover har ratene sunket fra ws 240 til ws 232,5, men gir likevel hele 204.000 dollar dagen. Fra Vest-Afrika til US GUlf er ratene uendret på ws 300, eller 219.000 dollar dagen.

Suezmax-markedet fortsetter å være preget av stor aktivitet og lite tonnasje, spesielt øst av Suez, hvor ratene i Gulfen har steget fra ws 350 til ws 425. Det gir dagrater på 145.000 dollar dagen.

Ratene i det indre Middelhav steg fra ws 370 til ws 395, som betyr dagrater på 190.000 dollar dagen. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger ratene på ws 390 opp 45 punkter, og gir 140.000 dollar dagen.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere