RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knallresultater for BMW og Mercedes

Sist oppdatert:
Nye Mercedes-Benz A-klasse har vært i ilden hos Euro NCAP og ble tildelt hele 36 av 37 oppnåelige poeng. Også nye BMW 3-serie beskytter sine passasjerer svært godt ved front- og sidekollisjoner
Euro NCAP har gjennomført kollisjonstester helt siden 1997, men foreløpig har ingen biler blitt belønnet med toppscore - 37 poeng. Inntil i fjor var det heller ingen bilmodeller som hadde klart 36 poeng.

Det skulle bli den ansiktsløftede Citroën C5 som brøt den magiske 36-poenggrensen da denne gjennomgikk Euro NCAPs omfattende testprogram i 2004. Tre av de 36 poengene skyldtes imidlertid setebeltevarslere, som i prinsippet ikke tilfører bilen sikkerhet i faktisk forstand.

I mars i år kunne konsern-slektning Peugeot annonsere at også de hadde oppnådd 36 poeng, takket være den spesielle småbilen 1007.

36 poeng til A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse er dermed den tredje bilmodellen som kan skilte med 36 poeng. Bilen oppnådde 15 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og full score i sidekollisjonstestene. I likhet med de to andre 36-poeng-bilene kan også Mercedes-Benz takke setebeltevarslere for tre av poengene.

35 poeng til 3-serie

Nye BMW 3-serie gjorde det like godt som A-klasse i selve kollisjonstestene. Men fordi BMW ikke har valgt å installere setebeltevarslere i baksetene, måtte 3-serie nøye seg med 35 poeng. BMW må derfor nøye seg med medlemskap i 35-poeng-klubben, der de øvrige medlemmene heter Citroën C4, Ford Focus, Lexus GS300, Renault Espace og Toyota Corolla Verso.

Både A-klasse og 3-serie gjorde det mer enn godt nok til å oppnå fem stjerner. Femstjerners-kravet er nemlig begrenset til 33 poeng og hele 36 biler har til nå gjort seg fortjent til den femte stjernen.

33 poeng til Clio

En av dem er Renault Clio som takket være ett beltevarsler-poeng akkurat klarte kravet. Det betyr at Renault nå kan skryte av at hele åtte fem-stjerners-modeller. Tidligere har nemlig også Espace (35), Megane CC (34), Scenic (34), Laguna (33), Megane (33), Modus (33) og Vel Satis (33) klart kravet. Ingen andre bilmerker kan skilte med så mange fem-stjerners-modeller.

Fire stjerner til Forfour og Stilo

Fullt så bra gikk det ikke med småbilen Smart Forfour og kompaktbilen Fiat Stilo. Disse modellene oppnådde henholdsvis 26 og 27 poeng og måtte derfor nøye seg med fire stjerner.

Rumenske (og Renault-eide) Dacia gjorde det enda dårligere. Dacia Logan, som forøvrig ikke vil bli markedsført i Norge, klarte kun 19 poeng. Logan fikk dermed tre stjerner, men var faretruende nær å ende på bare to stjerner. Grensen for den tredje stjernen går ved 17 poeng. Med tanke på hvilke ressurser franske Renault har lagt i sikkerhetsarbeid i sine egne modeller, er det tankevekkende at Logan oppnår så dårlige resultater - selv om bilen vil ha en svært lav utsalgspris.

Svak barnebeskyttelse i Forfour

Euro NCAP ser også nærmere på hvordan de ulike modellene evner å beskytte barn i barnesete. Ingen av de testede modellene oppnådde fem stjerner, men både BMW 3-serie, Fiat Stilo, Mercedes-Benz A-klasse og Renault Clio klarte mellom 37 og 39 poeng, som gir fire stjerner. Dacia Logan klarte faktisk 31 poeng og tre stjerner, mens Smart Forfour gikk på en skikkelig smell i dobbel forstand. Forfour fikk kun 18 poeng, noe som kun kvalifiserer til to stjerner.

Hardhendte mot fotgjengere

Den delen av Euro NCAPs testprogram som har fått minst oppmerksomhet i media, er fotgjenger-testen. Denne testen søker å kartlegge hvor stor skade de aktuelle modellene vil gjøre hvis de skulle kjøre på en fotgjenger. Samtlige biler oppnådde begredelige resultater, men BMW 3-serie klarte likevel å skille seg ut som den aller mest fotgjenger-fiendtlige bilen. 3-serie fikk kun fire av 36 oppnåelige poeng.

Den minst fotgjenger-fiendtlige modellen blant de seks som ble testet denne gangen, er Mercedes-Benz A-klasse. A-klasse ble tildelt 17 poeng og var dermed den eneste som fikk to stjerner.

Les mer og se bilder her:

Knallresultater for BMW og Mercedes

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere