*Nettavisen* Nyheter.

Knallsterkt fra Telenor (Ny)

Telenor og Fredrik Baksaas leverte knallsterke tall i tredje kvartal. Les mer her

19.05.08 00:23

(Ny: Flere momenter)



Telenors driftsinntekter økte i tredje kvartal 2005 med 13 prosent sammenlignet med tredje kvartal året før, til 17,6 milliarder kroner.



Resultat før skatt og minoritetsinteresser økte med 27 prosent sammenlignet med


tredjekvartal året før, til 3.785 millioner kroner.



Resultat pr. aksje ble 1,30 kroner i tredje kvartal 2005.



På forhånd ventet markedet en omsetning på 17,4 milliarder kroner og et resultat før skatt på 3.129 millioner kroner.



Telenors melkeku

Det er mobildelen som er Telenors melkeku.



I tredje kvartal viste mobilvirksomhetene fortsatt sterk vekst og opprettholdt markedsposisjonene. Antall mobil-abonnement i selskaper hvor Telenor har eierandeler økte i tredje kvartal 2005 med 7,4 millioner til 74,5 millioner, mens antall mobilabonnement i konsoliderte virksomheter økte med 3,1 millioner til 27,9 millioner.



I Norge økte antall mobilabonnement med 49.000 i tredje kvartal 2005, og estimert markedsandel i Norge var 56 prosent målt i antall mobilabonnement ved utgangen av tredje kvartal 2005. Dette er på nivå med utgangen av andre kvartal 2005.



Abonnementsveksten i internasjonale mobilvirksomheter var sterk, spesielt i Kyivstar i Ukraina. Sonofon i Danmark styrket i tredje kvartal både kundebasen, med en økning på 11.000 abonnement, ARPU, driftsinntekter og EBITDA i forhold til samme kvartal i fjor. Ved utgangen av kvartalet hadde Telenor Pakistan 1,2 millioner abonnement, og en estimert markedsandel på sju prosent. Også GrameenPhone i Bangladesh, DiGi.Com i Malaysia og Pannon i Ungarn har hatt god kundevekst i tredje kvartal, opplyses det i meldingen.



For fastlinjevirksomheten var det videre fall på 3,1 prosent i den norske delen. Her vil kostnadsbasen reduseres med 1,5 milliarder kroner med full effekt fra 2007, i forhold til 2004.



I løpet av tredje kvartal 2005 økte antall ADSL-abonnement i Norge med 29.000 til 444.000. Telenors estimerte markedsandel for ADSL var 59 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2005, mot 60 prosent ved utgangen av andre kvartal 2005. Telenors estimerte markedsandel for fastnettstrafikk regnet i trafikkminutter var 66 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2005, en reduksjon på ett prosentpoeng fra tredje kvartal 2004.



Driftsinntektene i Broadcast økte med fem prosent i tredje kvartal 2005 i forhold til tredje kvartal 2004, til 1.392 millioner kroner. Ved utgangen av tredje kvartal 2005 hadde Broadcast 876.000 parabolabonnenter, 636.000 kabel-TV-abonnenter, og 53.000 Internett-abonnenter på kabel-TV.



Venter bedring

Telenor skriver i meldingen at de opprettholder sine målsettinger fremover. Det betyr at 2005-resultatene ventes å vise bedring fra 2004, ekskludert for engangsposter.



I rapporten skriver imidlertid selskapet at, ettersom en økt andel av resultatene genereres utenfor Norge, er politisk risiko og effekten av en høy krone økt.



Det ventes fortsatt at mobil-delen vil øke resultatene fremover, mens fastlinjedelen vil falle tilbake. I Broadband-delen ventes 2005-resultatet å havne på linje med 2004-resultatet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.